måndag 19 november 2012

SHAKE IT!

 Del två om projekten i Små och stora broderier är den här duken med hus och träd, eller Shakerduken, som jag kallar den.


Inspirationen kom helt från den här bilden, fotad av från en bok om Shakerrörelsen som jag hittade hos J:s pappa, som är möbelsnickare. Det var nåt med det platta perspektivet och att husen var vridna åt alla olika håll som kickade igång inspirationen. Och att de fina, rödbruna taken stack ut så mycket. Kanske borde jag hållit mig närmare orginalet, men det var också som att de här vridna husen var perfekta att göra ett upprepat mönster av, runt duken i det här fallet. Shakerrörelsen har ju en väldigt stram, minimalistisk estetik, i allt hantverk de gör och jag ville återspegla det.






Tyget färgades först med te, så att det skulle få en ton som liknade den i stadsteckningen. Jag skissade sedan upp tre storlekar på hus och skar ut dem ur en plastficka.



Jag ritade upp husen runt hela duken med blyerts och försökte sen pricka in taken någotsånär. Målade i med textilfärg för ljusa tyget.


När det torkat fixerade jag färgen med strykjärn och broderade konturer och fönster med efterstygn. En stor del av duken broderade jag under en bilresa i Hälsingland och Dalarna förra sommaren. Det var nästan meditativt att sy (nästan) samma hus efter varandra hela tiden.

This table runner is from my new book and was inspired by the Shakers. I found a sketch of a Shaker village in a book about two years ago, that was so inspiring with the houses all askew and their orange-y roofs. I used stencils to print the roofs on the fabric and then back stitch to bring it all together.

2 kommentarer:

Karin på Ösäter sa...

Fint! Shaker idéen är inspirerande för sin enkelhet, inget onödigt som stör.

Karin på Ösäter

http://slowmadepgl.blogg.se/ sa...

Du är så fantastisk skicklig, och en så generös person,som delar av av sitt kunnande, du är en inspirationskälla. Tack