onsdag 8 september 2010

TANTSLUNGA


Satan i gatan va kul det är med yllebroderi. Särskilt om man syr mycket kedjestygn: det fyller bra, går snabbt och drar inte ihop sig så mycket och gör därför inte broderiet så stabbigt som det kan bli med plattsöm.

Men lite kan man behöva spänna broderiet efteråt, så att det blir slätt. Nita fast tyget med ganska många häftstift i en träbit, lägg över en fuktig trasa och låt torka. Bänd loss stiften med hjälp av en tesked. Smart knep för att inte förstöra naglarna alldeles.




Tyvärr har jag varken tid eller råd att åka ner till Kulturen i Lund i november och gå på deras seminarium om yllebroderi. Det hade ju varit helt underbart! Jag föreställer mig att det är en massa skånska tanter med glimten i ögat som är vandrande uppslagsverk om broderi och som bara sitter och syr hela dagarna. Kanske dricker lite kaffe emellanåt. Om ni har möjlighet och det inte är fullbokat, så anmäl er!

8 kommentarer:

Tyg och otyg sa...

Hur snygg var inte den?! Kedjestygn är ett av mina favoritstygn också, det är rätt lätt att få snyggt också.

Du ska alltså berätta sju "okända" fakta om dig själv (hur kuriösa de ska vara bestämmer du själv) och sen skicka vidare awarden till sju stycken (tror jag det är, hon som skickade till mig hade lämnat den till sju så jag gjorde detsamma).

Maria sa...

Fint! Ser ut som om du har tunn ylletråd. Jag ska prova på yllebroderi till helgen, men hittade bara lite grövre ylletråd i mina gömmor. Vet inte om det fungerar...

TvåÄndsStickan sa...

vilken fantastiskt fin liten väska, blir lite sugen på att göra en liknande.

Anonym sa...

Vad fint! Yllebroderi ger en sån vacker struktur.

med nål och tråd sa...

Djissus vad snygg! Är det en karp? Why o why flyttade jag nyss från Lund.

Lena Andersson sa...

åh så fint, vad jag önskade att jag kunde ska sådant.
Lena

Karin sa...

Ida: ok, tack, då ska jag klura tills imorrn... :)

Maria: jag har använt Moragarn till väskan. det är ett ganska tunt tvåtrådigt ullgarn som är mjukt men starkt. fast "allt" går att använda, det ser bara olika ut!

nålen: ja det är ju en karp, typ... fan, jag kallade den nishin, det japanska ordet för sill, i boken! fast karpar är väl orange? så det här kanske är en svensk karp, dvs en sill! ;)

Knitarina sa...

Äter inte kött, men älskar fisk. Din var ovanligt fin oavsett art!