måndag 20 september 2010

I ALLA FALL LITE KÄRLEK


Det har blivit kallt i vårt land. Jag kom hem sent igår efter att ha åkt tåg nästan hela dan från Karlskrona och möttes av två dystra besked: 4 år till med egoistisk högerpolitik och dessutom tillräckligt många röster för att få in SD i riksdagen. Obegripligt.

Men lite av helgens fina stämning lever ändå kvar. Det var bröllop i Karlskrona, mellan mina kära vänner J & K, som jag känt nästan hela livet (iaf K, vi gick på dagis tillsammans). Jag hade ju önskat en bröllopsinbjudan, så att jag fick ha folkdräkten på mig. Nu var det alltså dags! Och därmed också tillfälle att brodera en bröllopskudde, en fin gammal tradition som man borde fortsätta med. Det är det som varit det "hemliga broderiet" jag tjatat om här. Kunde ju inte lägga upp det på nätet innan bröllopet var över!




Tanken var att det skulle vara en blandning av skånska kuddar och Jobs' tyg Rabarber. En riktig yllebroderad kudde ska dessutom ha duskor (tofsar) i hörnen. Jag gjorde dem av små bitar vadmal.




Om man klipper bitarna i kilar innan man syr ihop dem blir det inte så knöligt i hörnen.




Tyvärr var jag alltför upptagen av att fota brudparet och njuta av stunden för att få till nån vettig bild på mig själv i dräkten, det här var det närmsta jag kom. Man ser lite av bindmössan åtminstone (det är jag till höger och en annan barndomsvän till vänster). Sen bytte jag om till festen och hade en blommig 50-talsaktig klänning och de här skorna.

Det var fint.

8 kommentarer:

TvåÄndsStickan sa...

vilken fantastiskt vacker kudde!

Maria sa...

Underbart vacker kudde!

Knitarina sa...

Sanslöst fin kudde!
Och härligt med närbilder så att den nördiga kan ta sig en titt på tekniken. Tack för det så här i annars tämligen dystra tider!

Lena Andersson sa...

Vilken lycka att få en sådan kudde.
Lena

anakin sa...

oh fantastiskt!

Unknown sa...

Hej!
Oj vad vacker! Fantastiska färger!
Jag har för övrigt förhandsbeställt din bok till biblioteket. :)
Må gott!

Karin sa...

hurra va kul! :)

The Freelancer's FashionBlog sa...

Vilken fin gåva!