onsdag 1 september 2010

MÄN KAN SY!

Det visste ni förstås redan. Men visste ni att en 1700-talsgubbe i papper kan bli såhär ståtlig med en nål i handen?



Jag blir alltid lika fascinerad av folk som arbetar med papper. Kvinnan bakom de här skapelserna heter Mia Cabana och man kan läsa mer om projektet här. Jag hade några pop-up böcker som liten och jag minns att de var väldigt spännande.

Kanske är det skörheten i materialet eller det enorma tålamod som krävs för att klippa, skära, vika eller skulptera med papper som tilltalar? En som gör allt det här väldigt bra är iaf Andy Singleton. Jag blir helt svettig när jag tänker på hur det måste vara att färdigställa det här verket utan att slinta med kniven - och att sen hänga upp det!



En som verkligen arbetar skulpturalt med papper är Bea Szenfeld. Hon har bland annat gjort klänningar av tårtpapper och kaffefilter. Men hennes senaste kollektion, Sur la plage, inspirerad av vattenväxter och djur, var nästan ännu mer imponerande. Det tyckte även Björk, som bar upp den här skapelsen på Polarprisfesten.

1 kommentar:

Unknown sa...

ikväll är Bea med i Antikdeckarna;

http://www.hemmakanalen.se/1.1196655/2010/04/21/antikdeckarna_pa_tv4_plus