söndag 8 juli 2012

SYLTA & SAFTA

Efter en sexdagars arbetsvecka är det äntligen semester för min del! Eller, jag kommer behöva jobba med lite pågående projekt nästa vecka, men det känns mest bara roligt. Särskilt om man kan blanda upp det med cykelturer, strandpromenader och balkongsittning. Och den roadtrip i södra delen av landet som jag och M planerat... nåja, halvplanerat. Vi tänkte mest åka och våldgästa folk.


I veckan fick jag hursomhelst ett roligt mejl. Det var från en tjej vid namn Elin Hägg, som är masterstudent vid Lunds universitet i något så spännande som Master i tillämpad kulturanalys. Hon driver ett projekt och en blogg som heter Sylta och safta i bloggandets tid, där hon ska undersöka just oss som bloggar om ämnen som är "husmoderliga", "traditionella" eller vilket epitet man väljer att sätta på det. Elin samarbetar med Skånes hembygdsförbund och ska också försöka ta reda på hur hembygdsföreningar ska kunna locka en yngre generation. Kanske ska det ske genom bloggande?
Om du som bloggar är intresserad av de här frågorna, eller känner någon som är det, så rekommenderar jag dig verkligen att gå in på Elins blogg och svara på hennes frågeformulär. Det är bra frågor som får en att tänka till om varför man håller på som man gör. Kokar hjortronsylt som ser ut som flytande guld till exempel (fast där är ju svaret enkelt: för att det är så GOTT! Och för att köpesylt är dyrt och har onödiga tillsatser.)

Förresten så kan män pyssla de också, de bloggar bara inte så mycket om det (där är väl ett annat ämne för en avhandling!?). Här är iaf M:s nypimpade kökshylla där alla våra kokböcker ska stå.



I'm participating in a survey by a master student at the University of Lund. It's about blogging about oldfashioned things, like embroidery and cooking your own jam. Or customizing your kitchen shelves.

5 kommentarer:

Pysselfarmor sa...

I och för sig är jag ingen yngre generation ;-)) men jag ska titta på hennes blogg och se om jag kan tillföra något...för kokar sylt gör jag och "hålls på med" annan matlagning på "gammalt tradionellt sätt" som t.ex. dillkött, egenkokt köttsoppa, gör kroppkakor och annat mmmmmmm-matlagning. Och finns det hjortron som mognar innan jag åker från gården i norr så får jag "hjortronfeber" och går som en skördetröska för att försöka få så mycket som möjligt. Men oftast är det tyvärr så att hjortron inte finns...regnat bort, fryst bort, eller något annat elände som gör att det inte finns några hjortron alls.

Just idag ser jag (anlände till gården i Lappland igår) massor med hjotronblommor på min myr ( jo jag äger den) men vet att om en vecka kanske allt är kört ändå vad gäller hjortonplock.

Himlarns snygg hylla - vilken häftig färgkombination!

Lev väl!/kram Gun

Maria sa...

Jag tycker att det är bra att unga tar vara på de bra sakerna med husmorsidealet. Som att tänka ekologiskt och på återbruk. Att göra själv istället för att köpa nytt osv. Hoppas bara att inte pendeln slår tillbaka åt andra hållet sedan. Men tänker att vi nu är för kloka för att låta det hända.
Jag älskar blandningen turkos + rött. Det är två färger som nästan vibrerar tillsammans. Jag har virkat ett par armmuddar i de färgerna för något år sedan och de ger mig energi.

Tyg och otyg sa...

Just ja, det mailet fick ju jag också. Kanske skulle ta och göra nåt åt det, jag har liksom haft lite halvsemester från datorn den senaste veckan. (Dessutom fick jag ett mail från NoK förra veckan där de undrade om jag ville ha ett recensionsex av din nya bok - kul!) :)

Malin sa...

Hej. Tack för tipset om Elin!

Fint med hjortronsylt och hemkok i allmänhet. Jag har nog aldrig köpt sylt i hela mitt liv, det är så läskigt med allt socker och allt annat de petar i. Dessvärre ser det dåligt ut för skogens guld i år, åtminstone här i ovansiljan.

Jag har läst din blogg ett tag men aldrig kommit mig för med att kommentera, men uppskattar den väldans och blir alltid inspirerad. Så tack!

Karin sa...

ja va kul Ida! hoppas du ska gilla den :)

och tack Malin, va roligt att höra. vi får hålla tummarna för hjortronen i år.