torsdag 19 juli 2012

IBLAND VIRKAR JAG

Uppdatering en gång i veckan verkar det bli nu under sommaren... delvis för att jag inte varit nära datorer utan mer på minigolfbanor, uteserveringar och i bilen. Och dels för att jag inte gör så mycket mer än det där som jag jobbar med för tillfället.

Men jag gör faktiskt lite annat, när jag inte jobbar med det. Och jag kom att tänka på en lärare i konstsömnad vi hade första året på HV. När hon inte undervisade oss jobbade hon på HV:s ateljé, dvs hon broderade hela dagarna. Vi frågade om hon broderade mycket hemma också, på fritiden? "Nej, det är jobb. Hemma virkar jag." Det börjar kännas lite sådär för mig också: när man håller på intenstivt och koncentrerat med broderi måste man ha nåt helt annat att göra när man ska koppla av. Och på sistone har det mest blivit virkade figurer.


Den här lilla liraren gjorde jag efter en bok med, i ärlighetens namn, ganska fula amigurumis. Fast jag virkade ansiktet istället för att sy fast en bit hobbyfilt som det var i boken. Och den blev kanske inte helt lik en apa... men ganska söt ändå.


Sen gjorde jag nån slags... hasselmus, tror jag. Orginalmönstret var en gul kanin ur Erica Laurells bok Väldigt virkat som jag freestylade ifrån. Man virkade ut armar och ben från kroppen, istället för att sy fast dem. Vet inte riktigt vilken teknik som är bäst?



Hen blev som lite tjock.


Så har det blivit några bakverk av restgarnerna. Mest för att det var kul att prova, jag har inte haft något mönster utan bara tittat på bilder. Kanske blir det fler.

I've been doing a lot of crochet stuff lately, when taking breaks from the embroidery stuff. One monkey, one mouse (I guess?) and some cookies from the left over yarn. The green cake is called "dammsugare" in Swedish, that is - vacuum cleaner. Because it's made of cake crumbles wrapped in green marzipan and dipped in chocolate. A quite clever way to use old stale cakes, actually.

3 kommentarer:

Karin sa...

Hej! Jag tänker på Drutten när jag ser din virkade apa och blir nostalgisk.

Visst är det bra att ha någon annan avkoppling mot den man gör som yrke. Virkning är ju så fiffigt och lätt att få till utan stora projekt.

Smart idé att utgå från kroppen och virka utåt istället för att sy fast, det ska jag försöka komma ihåg att prova någon gång!

http://kreativtspret.blogspot.se/

Karin sa...

ja! min kille sa också Drutten! så nästa figur kanske får bli Jena... kan tänka mig att det är kul att få till kläderna :D

Pysselfarmor sa...

Så söta figurer och de ser så nöjda ut med att ha "blivit till"...
förstår att du också behöver koppla av med något annat och inte alltid brodera.

Allt gott önskas.