tisdag 29 januari 2013

EN PRESENT


Förra veckan fyllde sambon år. Jag hade köpt några saker, men ingen födelsedag är komplett utan något hemsytt. Och han hade tidigare sagt att han gillade det här tygtrycket jag gjort, så det fick bli ett pennfodral.


Det är tryckt med vit textilfärg och O-stämpeln i ett alfabetsset som jag har. De små prickarna är gjorda med den tjockare änden av en coctailpinne. Den här gången sydde jag fast dragkedjan på maskin (efter att ha hittat rätt pressarfot) istället för som vanligt göra det för hand. Eftersom det inte är något foder i gick det ganska lätt, men finishen är väl något man får öva på...?


I köket tog jag ner alla julkort vi haft upphängda och gjorde en girlang med tapetrester. Bara klippa, vika runt snöret, limma, låt torka och klipp spetsigt. Till det försökte jag mig på att göra bakelser utifrån ett tårtrecept ur Lomelinos tårtor. Sammanfattning: god botten, frosting som fick slängas efter att jag ställt den i kylen ett litet tag. Men födelsedagsbarnet åt med god aptit i alla fall.

It was my boyfriend's birthday last week. I made him a pencil case from a piece of fabric I had printed myself, and tried to make an apple cake from this book. It didn't turn out that well. But I was able to make some cute buntings to "cover it up" at least.

1 kommentar:

Lori ann sa...

It's lovely. I've just been introduced to your new book and will try to get a copy for myself, you are an inspiration! Your work is gorgeous.