fredag 29 juni 2012

FINGERFÄRDIGT

Det här håller jag på med på jobbet just nu, när det är lite lugnare med kunder: en stor kudde från Fingerfärda. Jag har hunnit drygt en tredjedel och satsar på att bli klar med halva innan jag slutar (jepp, jag flyttar till Halmstad i slutet av sommaren!)


Det här är alltså en materialsats som vi säljer, men vi har inte haft någon uppbroderad kudde på väldigt länge som visar hur det färdiga resultatet ser ut. Därför pysslar jag med det. Och den är jättefin, men jag konstaterade ganska snabbt några saker:

1. Moragarn är inte min grej. Alldeles för småttigt och det tar för lång tid.

2. Jag skulle aldrig sy såhär långa stygn själv. Man kan ju fastna i dem när man degar i soffan.


3. Stora fält med samma typ av stygn och samma färg hela tiden är inte kul att sy. Men fint blir det ju iofs.


Så vad lär man sig av det här? Kanske att alla är olika, och att det därför är viktigt att hitta en typ av broderi som man tycker är roligt. Annars blir det nog lätt att man lägger det ifrån sig och aldrig tar upp det igen.
Sist en helt fantastisk flamskväv som fanns på bild på jobbet. Visst är blommorna inspirerande, även till broderi? Och är det nån som kan flamsk? Jag tycker det verkar fruktansvärt svårt.


When we don't have too many customers at the shop, I'm working on this embroidery. It's a big pillow from Fingerfärda and I'm about one third through it. I do like the look of it, but the yarn doesn't really suit me, nor does some of the flowers. So I guess it's important to make embroideries that you DO like, in order to finish them at some point.

8 kommentarer:

Unknown sa...

whoho, vad roligt med en ny kreativ halmstad-bo!

ylva sa...

Jag tycker det är fantastiskt vackert! Detta broderi skulle passa mig :) även om det är stora fält med samma stygn.

Karin sa...

jamen perfekt! :) det finns ett broderi för alla, det är jag övertygad om.

Clara sa...

Vad roligt att du flyttar till Halmstad! Inte för att jag vet vad du ska göra, men det är alltid roligt när folk flyttar och gör nya saker :)

Karin sa...

hehe :) jag ska bo med min karl och jobba med mina projekt. sen får vi se.

Pysselfarmor sa...

men nu ska du få höra något så att öronen ramlar av dig...tänk jag är av någon outgrundlig anledning ?? utbildad flamskvävslärare...jag har aldrig jobbat som det. Var precis då på 1970-talet som jag är nu - kurstokig och nyfiken på allt...så gick det som det gick med det - lärare blev jag men har aldrig hållit någon kurs och nu har jag glömt precis allt. Vävramen har jag kvar - vet precis var jag har den, men har liksom ingen lust med att testa
:-))

Pysselfarmor sa...

glömde säga att när man fick sådär bra handledning så var det inte svårt...jo en sak var svår att få det jämnt och snyggt i kanterna så att väven inte buktar hit och dit.

Karin sa...

det var som tusan! :) men var sak kanske har sin tid och man hinner ju liksom inte med allt... det kanske vore kul att testa nåt litet nån gång, bara för att prova på.