torsdag 7 juni 2012

MYSTISK MOBIL

Jag har gått och tänkt på att göra en textil mobil ganska länge, utifrån en bild jag sett nånstans med små bergstoppar av tyg som hänger från ett moln. Problemet var bara att jag inte kom ihåg var jag sett den... jag letade på de inrednings- och inspirationsbloggar jag brukar kolla (och några jag precis börjat följa, som knappast kunde ha den bilden jag mindes från ett-tag-sedan), letade igenom mina inspirationsmappar på datorn och började till sist kolla i böcker (fastän jag var helt säker på att jag sett bilden på nätet). Och så igår hittade jag den! Fast... det var ändå inte den. Men i den här boken


State of Craft av Victoria Woodcock, som jag köpte i London i vintras, finns det här uppslaget


av skotska textilaren och bloggaren Kirsty Anderson, som gjort en mobil med bergstoppar. Och moln. Men den ser inte alls ut som jag minns. Jag är helt (eller iaf halvt) säker på att den hängde över en barnsäng, fotad liksom snett från sidan, att bergen var gråa och jag har inget minne av den där galghängaren och... jag kan ha blandat ihop det. Eller lagt till ur min egen fantasi. Eller är det nån annan som har sett en grå bergsmobil nånstans?



Kanske blir det nåt sånt här när/om jag gör den. Eller en med regndroppar. Eller nånting annat.
Det är iaf ganska intressant hur minnet och inspirationen funkar. Man tror att man minns bra, men det kanske är bättre att minnas bara halvbra? För då blir det ju mer ens eget resultat i slutändan.


(PS: jag vet att det var Den Stora Vernissagedagen igår då hemslöjdsutställningarna öppnade och jag kanske borde skriva om det. Men dagen var så full av intryck och inte så mycket fotande och dessutom pratade jag mest med folk hela tiden och kollade mindre på sakerna... så en utförligare rapport om det får komma senare, när jag sett allt en gång till. Det var iaf sjukt mycket folk där, vilket var jättekul.)

I've had this idea for awhile, of making a textile mobile. I was so sure of the inspiration, a picture I'd seen with clouds and mountain tops. Problem was, I couldn't find it anywhere... then I found this, by Kirsty Anderson aka A Wooden Tree, in the book State of Craft. But it didn't look like I remembered it, I thought it was grey and with different types of clouds and just... different. So I guess my version will be something totally different in the end. Which is a good thing.

5 kommentarer:

Iréne JB sa...

Vi är alltså flera med selektivt minne. Har många gånger tänkt att jag skulle vara värdelös som vittne av just den anledningen.

Maria sa...

Fin idé!

Erika sa...

Jäklarns vilken fin, jag går också i mobiltankar. Har länge haft en dröm om en stor samling moln i ljusare tweedtyger på väggen ovanför sängen. Ja, det är väl bara att sätta i gång antar jag.. Hoppas att allt är bra!

Mylla sa...

inga berg, emn en massa andra varianter; http://pinterest.com/search/?q=cloud+mobile

Karin sa...

åh tack! ja den med luftballongerna i papper har jag också sett nånstans tidigare, det är jag säker på :) superfina!

ja det är bra Erika, hur mår du?! hang in there sista biten, kram