fredag 5 augusti 2011

TECKNINGSDAGBOK

Hemma igen i Stockholm efter en händelserik semester, som förlängdes med en oplanerad tur till Göteborg på hemvägen. Jag fotade över 500 bilder, som måste läggas in i datorn och sorteras innan de kan hitta sin väg till bloggen. Så länge blir det en liten sammanställning av vad jag ritat under två veckor


Den 22:a var vi på Hallands konstmuseum (inte Halmstads ju), där bland annat den här damen i piffig 60-talsfrisyr tittade ut från en tavla. Och sen ritfikade jag med två halvskäggiga karlar



Det blir alltid fåglar och blommor i skissboken. Mina oseriösa tatueringstankar rör sig också runt de två ämnena. På Dunkers kulturhus i Helsingborg hann vi precis se utställningen Bläck innan den försvann.


Uppe på Sätergläntan tidigare i sommar hittade jag världens bästa teckningsinspirationsbok: My Wonderful World of Fashion av Nina Chakrabarti. En tjock lunta till målarbok, där det är tänkt att man ska rita vidare på hennes underbara linjeteckningar föreställande svepande klänningar, fräsiga tights och Vivienne Westwood-skor. Hur lockande det än är tänkte jag istället använda den som lärobok. Hur ritar man egentligen en sandal? Jo man tittar på en teckning av en sandal och ritar av den. Mycket lättare, iaf sådär i början. Likväl som man kollar hur andra broderat får man rita av andras teckningar. Det blir ändå inte exakt likadant.





Som sagt, jag vill lära mig rita skor. Men det blev även en del väskor och smycken. Kedjor är väldigt kul att teckna.



Sist men inte minst: den här baddräkten var det en tjej som hade när jag var och badade på Reimersholme tidigare i somras. Hon var väldigt söt i den och jag har sedan hittat den på ett par olika Lindex - men bara i stl 34?! Vad är grejen med det? Om man är lite större får man inte ha den, eller vadå? Eller har jag bara haft otur som inte hittat den i 38-40? Fast jag har ju redan tre baddräkter så det kanske var lika bra...

8 kommentarer:

Tyg och otyg sa...

Vad mycket trevligt du verkar ha gjort!
Det där med baddräkten; jag skulle gissa att den är utsåld i andra storlekar. Det känns som en baddräkt som många skulle vilja ha just nu, men det är väl inte så många som köper stl 34, det är ju sådana lite "udda" storlekar som ofta brukar finnas kvar på reor och så. Tydligen borde man ha framförhållning och köpa grejer i början av säsongen, har jag fått lära mig. :)

Karin sa...

ack ja, framförhållning... men det skumma var att samma prickiga tyg fanns som bikini för de "större" storlekarna (och en mindre bikini i annan modell... eh, ja, snurrigt). å andra sidan kanske man hellre väljer baddräkt än bikini om man inte är en liten 34:a? tycker ändå de borde ha större lager på den baddräkten! :) jag var ändå och kollade om den i slutet av juni.

Kristin sa...

Tack för boktipset! Och bara 126:- på Bokus :-D

Gila sa...

Hm...att få tag i badkläder i juni är för sent. Har jag också lärt mig. Man ska tydligen handla dem i april.

Pysselfarmor sa...

Oh vilka teckningar/skisser!!
Så mycket spännande du har tittat på......va jag avis? näää inte alls
;-) *harkel

bara Lova sa...

Vad fint du verkar haft det och fina teckningar! Jag borde rita mera. Jag var faktiskt på intervju på HV innan sommaren och de frågade varför jag inte hade några teckningar som arbetsprover och jag sa att om jag fick välja vad jag visade upp så var det väl inte just Det. Sen blev jag reserv och samtidigt blev jag erbjuden ett helt annat jobb och så var det väl med den saken. Kanske nästa år.

Karin sa...

ah, dom kan vara så konstiga på antagningsintervjuer... till mig sa dom att jag kanske borde gå en kvällskurs i broderi istället, eftersom det typ bara var det jag sökte med. sen kom jag på reserv och sen kom jag in och då blev det ju bra. jag tror kanske de vill testa hur motiverad man är??
men grattis till jobbet då!

bara Lova sa...

Jag hade bara bilder på kläder jag hade sytt och stickat vilket jag speciellt frågade om det var okej innan eftersom det var lite oklart vad de ville se. Till nästa år, om jag söker då, ska jag försöka vara lite mer varierad :)