fredag 1 oktober 2010

STOPPA PRESSARNA!

DN Bostad 101001



"En annan trend i listan är kopplad till tid. Det är status att visa att man har tid, till exempel genom att baka.
- Allt som ser ut att ha tagit lång tid att göra är vi villiga att betala för, som handstickat, handsmitt och handsnidat, säger Stefan Nilsson."

Missförstå mig rätt, jag är verkligen en förespråkare för att hantverkare, konstnärer och slöjdare ska ha vettigt betalt för sitt arbete. Men status att visa att man har tid? Det låter som om vi hamnat i 1800-talet igen, då de rika, fina damerna hade tid att brodera för att de inte behövde jobba. Den sortens klassamhälle vill jag knappast tillbaka till. Och vi är villiga att betala för att andra gör något för hand? Borde det inte istället finnas tid för alla att upptäcka glädjen i att tillverka sina egna saker? För att det är roligt och mer hållbart och snarare en motsats till att konsumera? Det är nånting med den här hantverkshypen som känns smått obekvämt...

5 kommentarer:

Maja sa...

Hej!

Jag länkar till dig idag! Hoppas att det är ok?

Instämmer förövrigt till fullo i ditt reonemang kring de där trendtipsen. Känns väldigt trist och ytligt om hantverk/handarbete plötsligt ska betraktas som en status symbol, istället för en naturlig del av livcykeln. Att göra saker med sina händer, det är ju någonting så grundläggande för mänskligheten. Om alla människor tog sig tid till det tror jag att vi skulle må avsevärt bättre! Handarbete=glädje(för mig iaf)!

Ha en fin helg!

/Maja

Karin sa...

åh, det är mer än okej, det är jättekul :) och förklädet blev ju supersnyggt! andra positiva effekter av att göra saker själv är ju att de blir personliga, roligare att använda och, tror jag, används längre. man byter inte ut saker man gjort själv lika snabbt som nåt billigt skräp man köpt. handarbete = lösningen för världskrisen? ;)

Lina sa...

Vilken fantastiskt inspirerande blogg du har!
Tack.

/Lina

Jenny sa...

Ja, jag kände också något sånt, men fick svårt att sätta ord på det, dina ord är på pricken rätt. Bra skrivet.

HELLO TIGER! sa...

Jag reagerade också på det där i DN. Formuleringarna var märkliga.

Jag hoppas att denna trend gör att fler testar att göra saker själv och fortsätter även efter att trenden lagt sig.