torsdag 13 februari 2014

ÅRETS VÅRSALONG



Förra helgen var vi på Liljevalchs och kollade på Vårsalongen, tillsammans med "alla andra" (det var kö in när vi kom och ännu längre kö när vi gick). Mycket bra det här året, här är några av de verk jag gillade bäst. Som t ex Pernilla Frykholms Den olydiga ballongen, som nästan var finast på baksidan. Eller Alena Törnberg (student på HV) som gjort en hel samling växtdelar av garn. Hennes suckande moln fick mig däremot att lämna salen fortast möjligt, tyvärr.



Ett av Amanda Boierths tryckta tyger, Överfiske. Riktigt fint och kul att tygtryck kan ha en plats bland den andra konsten.


Jag gillade också Anna Nygrens virkade litteraturgiganter. Synd bara att just det här paret valde att separera alldeles nyss.


Emil Ulfhammers Snurrar i huvudet ser ut som en tuschteckning på håll, men var sydd i plattsöm. Jag blev sugen på att göra samma sak med Oskar Perssons riktiga tuschalster.


Sist men inte minst tre favoriter som inte var textila, men som jag stod länge och tittade på: Lena Sjöbergs adliga papperspåsar, Rebecka Bebben Anderssons dygnsteckningar och Casper Johanssons stämplade frimärken. Särskilt de sista var en fantastisk blandning mellan konst och hantverk. Redan sålda, såklart.




1 kommentar:

casper sa...

Hej, fick en länk till din sidan av en vän och ville bara tacka för att du sa så fina ord om min konst. det värmer. Verkar som om du tyckte om Vårsalongen! Vi får hoppas att du har möjlighet att se några nya verk från mig till årets utställning. Du får gärna titta in på www.capism.se där det finns mer av min konst.

allt det bästa

Casper