torsdag 22 augusti 2013

SKISSBÖCKER

En annan sak kommer också att hända i höst: jag och M ska flytta tillbaka till Stockholm. Detta för att han har fått jobb där. Jag har trivts bra i Halmstad och skulle iofs kunnat tänka mig att bo här ett tag till, men det ska samtidigt bli väldigt kul att komma tillbaka till släkt och alla snälla och kreativa vänner.

Egentligen hatar jag att flytta, men en positiv sak med det är att man tar sig tid att rensa. Medan M sålde nästan alla våra möbler på Blocket rensade jag i en flyttkartong med papper (som jag borde rensat i inför flytten hit, men bara slängde ner i första bästa låda). Det var massvis av tidningsurklipp i inspirationssyfte, fina kort och kanske det bästa: mina gamla skiss- och idéböcker från tiden innan, under och strax efter HV. Jag fick massor av ny inspiration bara av att bläddra i dem! Här är ett urval:


Det var såklart en hel del skisser på allmogetextil och mer eller mindre moderna kurbitsar.




En och annan hund.


 Flickor, flickor och fler flickor.




De första skisserna på det som skulle bli mitt exjobb. Fast jag gjorde aldrig den där pennkjolen.


Gamla mönsteridéer till vantar. Var väldigt inspirerad av DoReDo-boken här.


Här skulle vi göra mönster till ett skolprojekt. Mitt skulle vara med kaniner, men jag tyckte nog att det var roligare att göra surrealistiska collage.


Me and my boyfriend are moving to Stockholm this fall. I started sorting some papers the other day that I should have sorted last time I moved... and found my old sketchbooks from school. I really should sketch more often.

4 kommentarer:

Ung Tant sa...

Så härligt. Jag kan tycka att det är så kul att gå igenom gamla saker. Hitta saker man skissat på och testat, kan bli förvånad över att jag haft så bra idéer som sen glömts bort.

iHanna sa...

Åh vilka fina teckningar och skisser. Bara att se dessa får mig att inse att jag också behöver en skissbok! Ska påbörja en i helgen tror jag. Tack för inspiration!

Unknown sa...

Underbara skisser!

Karin sa...

Tack! :) Kul att ni blir inspirerade. Man kan nog aldrig rita för mycket.