onsdag 19 juni 2013

HV SKOLAS EXAMENSUTSTÄLLNING 2013

Här kommer några höjdpunkter från HV:s examensutställning! Jag är väldigt glad att jag hade möjlighet att ta mig dit även i år, trots att jag inte bor i Stockholm längre. Miljön på Almgrens sidenväveri är stämningsfull och passar förvånansvärt bra för utställningar, men jag undrar: är det några elever på plats på vissa tider som kan visa runt? Det hade vi när jag gick ut (och visade våra ex-jobb på skolan istället) och även flera år innan. Jag gillade det väldigt mycket, men det är väl för att jag alltid vill veta mer om hur konstnären i fråga har tänkt och jobbat. Å andra sidan kan utställningen stå längre på det här sättet och, förhoppningsvis, nå fler besökare.


Nog om det! På utställningen fanns en hel massa underbara vävar. Jag och A, som jag var där med, fastnade mest för Emiilie Keijsers halvflossa (kolla hur bottenväven skiftar i färg!) och Chihiro Tsujis röllakan. Hon hade utgått från en akvarellskiss och verkligen fångat både vattenfärgen och pappret på ett fint sätt, samtidigt som det är ett väldigt textilt verk.
 


Jag gillade också Vanessa Yanceys fyra vävar i tuskaft, panama och rosengång. Även hon hade jobbat väldigt snyggt med färger och skiftningar (anas ett tema här i vad jag gillar, kanske?), den här var så enkel och ändå så... vacker, på något odefinierbart sätt. Här syns också de bra och tydliga infotavlorna som fanns vid varje verk.


Det var ett par, tre stycken i klassen som jobbat med broderi. Jag gillade Stella Lenander Dalqvists broderitavelcollage bäst, där hon blandat både tyger, tekniker och motiv men ändå fått ihop en väldigt fin berättelse av något slag. Att hon inspirerats av gamla foton, saker, kläder och historier gick såklart hem hos mig. Det här lilla mötet var alldeles extra fint.


Resten av utställningen får ni ta er till Almgrens för att se, eller kika på HV:s hemsida för småbilder. Det är verkligen värt ett besök!

When I was in Stockholm this weekend I went with my friend A to see the exhibition with the graduates from my old school, HV. The exhibition was located at the Almgren silk weaving museum. If you are visiting Stockholm in June or August it's really worth a visit (the museum is closed during July).

1 kommentar:

Unknown sa...

Inspiring works...