måndag 3 september 2012

REVIDERAD ÖVERFÖRING

Jakten på den perfekta metoden att överföra många mönster snabbt går vidare. Det första lasset påsömskuddar har sålt slut, så idag har jag ägnat mig åt att göra nya materialsatser (även i svart för de som efterfrågat det!). Jag hade ju lite problem med att plastfickan var för mjuk för upprickade hål, och innan jag får tag i ritfilm, som tydligen ska vara bäst, provar jag om schablontekniken kan funka.


Vad jag gjorde var helt enkelt att skära ut konturerna på blommorna och bladen och sedan pricka efter dem med en tandpetare. Då kan man fortfarande använda samma textilfärg som innan, resultatet ser ungefär likadant ut. Sätt fast schablonen med klädnypor så den inte flyttar på sig under tiden.



En mittmarkering i form av en pil kan också vara bra att ha.
Fördelen med det här är att man helt slipper tvättmomentet: när man kladdat färg i alla upprickade hål måste man ju tvätta av plasten, varje eller varannan gång, eftersom färgen fastnar i hålen. När man tvättar den försvinner med tiden också det uppritade mönstret, vilket man slipper här. Det var bara att lägga över plasten på nästa tygbit och fortsätta.


Nackdelen var väl då att man måste pricka upp det som är inuti schablonen på fri hand. Då är det bra att ha ett foto eller orginalskissen att kolla på så man gör likadant. Jag upptäckte då att jag gjort hål för blad på plasten som inte är med på den färdiga kudden - oh my! De här som är vid sidan om mittblomman ska alltså inte vara med, utan det ska bara vara två mindre blad på ena och ett blad på andra sidan. Jag fick ta bort prickarna med pincett... men framöver ska det stämma. Ledsen för det ni som redan köpt kiten, men ni får ju å andra sidan lite mer originella kuddar!


Sammanfattningsvis tycker jag att schablonmetoden funkar lite smidigare till sånna här stora projekt, särskilt som man slipper kladdandet med svampen. Om jag bara skulle göra nåt till mig själv skulle jag dessutom rita i med en penna istället för att pricka med färg. Men om man är nybörjare eller inte så säker på att rita upp motivet på fri hand är prickmetoden svårslagen. Allt kommer med över på tyget, precis där man vill ha det. Se bara till att färgen får torka ordentligt innan du börjar brodera.

Today I've been working on some more embroidery kits, the red cushion with påsöm. I tried cutting out the pattern instead of just punching holes through the plastic, and it worked out pretty well. It takes a bit longer and you have to do some details on free hand, but on the other hand you don't have to clean off the plastic sheet inbetween. If you make mistakes: just remove it with a pair of tweezers.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det är jätte trevligt att läsa din blogg , och se alla fina foton som inspirerar på Instagram.
Tack!
Johanna

Pysselfarmor sa...

Vilket arbete för dig att göra alla kiten....tack för tipsen som du frikostigt delar med dig!

Kajsa sa...

Tack för en bra blogg och inte minst alla tips och trix! Vilken färg är det du använder dig av?
Hösthälsningar
Kajsa

Karin sa...

Kajsa: jag använder textilfärg som jag köpt på Panduro eller konstnärshandeln (för ljusa eller mörka tyger). Just den här svarta heter Le Franc & Bourgeois Déco Textil, den är ganska tunn i konsistensen. Om färgen är för tjock kan man blanda ut den med lite vatten.

Pysselfarmor: ja, men det är ganska roligt jobb! :)

JaneGardner sa...

Tusen tack för superbra info om att föra över mönster till tyg!

a Vintage Concept sa...

Perfekt tips på hur man skapar större mönster - för hand brukar alltid bli lite knepigt....tack!

Tvärslå sa...

Första (o enda gången o nyligen) pickade jag hål i tunn plast sen stod jag där som en livrädd toka och vågade inte dutta på flytande textilfärg(som var vad jag hade hemma)så kom jag på att jag hade en spitsilverpenna :)
Hål efter hål prickades och funkade kanon.

Karin sa...

alla sätt är bra utom de dåliga ;)

Fia sa...

Jag brukar använda bokplast för både överföring av mönster och vid t ex schablonmålning. Ritar av mönstret pappersskyddet (eventuellt spegelvänt om riktningen är viktig, t ex bokstäver), klipper ut, drar bort skyddspapperet ovh trycker fast plasten på tyget och sedan finns särskild mösterritpenna som går bort i tvätt. Antingen kan man klippa ut alla små detaljer för sig eller stcka hål med t stoppnål fr plastsidan där man sedan ritar runt /över eller trycker i hålen med specialpennan. Plasten kan återanvändas. Det finns också speciellt spraylim att fästa schabloner tillfälligt med om de inte vill ligga still. Scabloner av t ex strösockerpåsar som är vaxade på insidan och släta går att strycka fast så de ligger still. Hoppas ni har nytta av dessa tips och tack för allt trevligt på bloggen! :)