torsdag 27 september 2012

HEMSLÖJDIG IKEAKASSE

Jag brukar ju säga att man kan brodera på allt, men det här hör till det mest ovanliga jag broderat på: ye olde IKEA-kasse. Med sin härliga, o-fotovänliga, glansiga yta.


Och det gick faktiskt alldeles utmärkt! Visst var påsen lite stel och ganska prasslig, men det var inga som helst problem att få igenom nål och tråd. Jag höll mig till efterstygn och rottingbottnar, i nån slags Delsbo/Hallands-cross over, eftersom det var ganska kort om tid att få det färdigt.


Nu gjorde jag inte det här för mitt eget höga nöjes skull, utan för att det är en del av helgens workshop på IKEA Kållered utanför Göteborg. SHR och IKEA samarbetar och jag plus tre andra handledare ska hjälpa slöjdsugna IKEA-besökare att hemslöjdifiera sina inköp. Läs mer på Fröken Textils blogg, det är hon som håller i trådarna, så att säga. Jag ser verkligen fram emot det och hoppas att alla som bor i närheten av Göteborg kommer dit och slöjdar loss på förvaringsboxar, plastblommor och träpallar!



Jag gjorde de här bollbanden för att det mesta blir bättre med en garnboll på, men främst för att man ska kunna knyta ihop den ganska vida och sladdriga kassen. Har man mer tid kan man sätta på band på andra sidan också och knyta ännu stadigare. Sen är man redo att ge sig ut på stan!


This weekend I'm participating in a workshop at the IKEA store in Gothenburg. Me and three other crafters will help the customers "sloydify" their purchases. Sort of IKEA hacking the sloyd way. It'll be so much fun! So to prepare for the weekend I pimped this classic blue IKEA bag.

11 kommentarer:

Emileitha/Tarja sa...

Vilken kul ide..
Skulle gärna gå om vore närmare håll.. Berätta gärna hur det var.. intressant..

Anita sa...

Snygg pimpning av IKEA´s väldigt vanliga kasse. Du kanske skulle utmana dina läsare i just "ikea-kasse-pimpning".. kunde vara intressant att se resultaten :)

ylva sa...

Mmm håller med , kul idé .Det går att brodera på det mesta ! Jag bor också för långt bort men ha så himla kul .

Pysselfarmor sa...

gosch så snygg kassen blev! å vilken grej att vara på IKEA och inspirera besökarna att brodera! Lycka till och brodera mera till folket!

Skarvtjärns Greta sa...

Men oj vad bra

TvåÄndsStickan sa...

Vilken kul idé och vilket underbart samarbete mellan IKEA OCH SHR.

Tina sa...

Haha. Vad mer kan man säga. Kul, tokigt, vågar man säga slöjdnördigt.
Kassen är betydligt snyggare. Väntar nu bara på att IKEA kommer att trycka mönstret på sina övriga kassar.
Ha det så kul, bor tyvärr för långt bort för att göra ett besök.

Karin sa...

Hej! Verkligen en jättefin kasse och vilket kul projekt med IKEA, Karin

Löpmaskan sa...

Mycket fint och inspirerande! Håller med dig vad gäller garnbollar, och knyckte ditt utmärkta citat till min egen blogg ;-)
http://lopmaskan.blogspot.se/2012/09/battre-med-garnboll.html

Call design sa...

Så snyggt det blir!

Pysselbolaget sa...

En så himla roligt idé! Du tänker verkligen utanför boxen - jag gillar det skarpt!