fredag 27 maj 2011

TUSEN IDÉER


Nej inte riktigt, men jag har börjat fundera på riktigt vad jag ska göra på workshopen den 6 juni. Ett broderat porträtt av Jimmie Åkesson? En flagga med något slagkraftigt budskap à la 70-talet? Men det lutar nog åt något med kläder. Hur mönster och färger går igen i klädedräkter över hela världen, hur vi uppfattar detaljer som svenska respektive osvenska, hur lätt man kan förändra en modebild som på det här collaget jag gjorde för några år sedan så att det blir... ja, vadå? Modet är och har alltid varit en lek med roller. Jag är fascinerad av att det blir så olika reaktioner beroende på vem som finns i den där folkdräkten. Eller rättare sagt: vad personen har för hudfärg.

Idag skriver dessutom Zickermans värld om workshopen och Manufaktur. Och glöm inte att skicka ditt bidrag till mig ifall du inte kan närvara fysiskt på Slöjdhuset. Vi vill höra många röster om mångkultur!

1 kommentar:

Fanny sa...

Broderat porträtt av Jimmi Åkesson? *ryser*