fredag 20 maj 2011

EN FIN UTSTÄLLNING (OCH LITE MINDRE FINA BILDER)


Nu är det verkligen utställningssäsong, alla konstskolor har avslutningar och det är vernissager varje vecka. I onsdags öppnade HV sin, i år förlagd till Almgrens sidenväveri på Repslagargatan på Söder. Jag gillar verkligen lokalen och tyckte att det blev ett schyst möte mellan de gamla vävredskapen, maskinerna och de sprillans nya textilierna. Men det var aningen svårfotat... (... eller så var fotografen ofokuserad)

Ett verk som imponerade stort, särskilt när man läst om tankarna bakom, var Marina Aittalats hängande textil. Hon har utgått från ett foto på Sturedräkterna som finns i Uppsala domkyrka, omarbetat bilden till pixliga romber, färgat dessa i kulörer som finns i orginaldräkterna och sytt ihop allt noga. Eller, på framsidan var det noga. Baksidan var ett underbart kaos:



På den här något suddiga bilden anar man formen av en dräktjacka från 1600-talet.



Annars var jag främst där för att kolla på mina Manufakturmedarbetares alster. Karolina Ankre hade gjort de här snygga kuddarna i skarvsöm och Johanna Pettersson hade gjort gesäll i flossa.


Hela utställningen präglades av gott hantverk, både på väv- och broderisidan. Här är några fler favoriter: Tove Hörners röllakansmatta


Nanako Hayashis Jag är här (om man väver förstår man hur komplicerad monteringen på den här bildväven är...)


Pamela Valenzuelas Maria (jag är väldigt förtjust i liljor överhuvudtaget och de här var ju alldeles bedårande)


och - verkligen - Marie Sundbergs flossa Handflata med fem



Den var nästan omöjlig att fotografera så att alla dimensionerna kom fram, så jag råder alla som bor nära Stockholm att ta sig till Almgrens och uppleva det på riktigt istället. Utställningen håller på till 20/6 och har följande öppettider:

måndag–fredag 10.00–16.00
lördag–söndag 11.00–15.00

Fasta visningar:
måndag, onsdag, lördag och söndag 13.00
måndag även 18.00



13 kommentarer:

Ulla sa...

tack för bilder och inspiration

Marias garnhändelser sa...

jag vart så tagen att jag inte ens fick upp kameran ur väskan...

Birgitta sa...

Vilka fina alster du visar här och tack för att du delar med dej till oss som har alldeles för långt till huvudstaden.
Kram Birgitta

Pysselfarmor sa...

Har planerat att gå dit då jag jobbar precis i närheten. Det måste vara något alldeles speciellt så nu rusar jag dit till veckan...

Karin sa...

det var så lite så :) jag vill gärna uppmärksamma bra textil... och såklart göra pr för mina vänner.

Maria sa...

Kika in till mig idag (om du inte redan gjort det...) !

Lillemor Elfgren sa...

Tack för att du delar med dig av bilderna, vilken inspiration!

Sussie sa...

Vilka otroligt vackra konstverk. Dessutom måste jag tillägga så har du en väldigt trevlig blogg :)

Maja på 64 kvadrat sa...

Fina tips!

ingridp sa...

tack för visningen. det är mycket man vill se i huvudstaden men att sitta ute i förskingringen och delta är också härligt.

Barbro Li sa...

Tack för ditt tips! Tog med mig Magdalenavännen och tittade och imponerades!
Verkligen något att rekommendera.

Eva sa...

Borde nog hinna iväg dit ja...
Föll pladask för "hand-flossan" och tänkte på den underbara utställning mamma och jag såg (Waldemarsudde?) för ett antal år sedan. Och så tappar jag namnet!!! Helena (?) nå'nting. Hon som gör så underbara vävar! Fanns en stor med en skog där. Och hennes känsla för nyanser gjorde att vi nog var på väg att bara ta ett steg in och börja vandra... Oerhört imponerande och vackert!

Karin sa...

det var nog Helena Hernmarcks grejer du såg. hon är helt fantastisk!