söndag 12 maj 2013

VETEVÄRMARENS FODRAL

Den här helgen ägnades åt loppisrunda, kondisfika, ateljéhäng och lite balkongfixande. Dvs jag försökte vara ledig. Men jag tog mig också tid att sy ett fodral åt en vetevärmare jag sydde för ett tag sedan.


Själva vetevärmaren var lätt att sy: bara två bitar linnetyg som var tillräckligt stora för att täcka magen (det är främst där jag använder den, inte så mycket på axlarna). Man kan ju göra värmaren mer fancy och sy i kanaler för att hålla kornen i fyllningen på plats, men jag tycker den funkar bra såhär när den är så pass liten. Det stora problemet visade sig vara att få tag på just fyllningen: jag letade efter hela vetekorn både på hälsokosten och de flesta stora mataffärer häromkring. På nätet läste jag att matvete inte funkar lika bra, är det någon av er bloggläsare som provat det? Däremot skulle helt bovete vara ett bra substitut, så det fick bli det istället. Men - bovetet smular och dammar en del. Ett fodral som värmaren läggs i efter att den varit inne i ugnen och vänt kändes som en nödvändighet. (För er som är som jag och inte har micro kan man värma den på 125 grader i 20 minuter.)


Jag sydde fodralet av ett lite mer avancerat lapptäcksmönster än jag brukar, med trekanter i brunt och ljusblått (en fyrkant som mätte 10x10 cm och klippt itu på snedden). Sedan sicksackades lapptäcket ihop med ett tunt bomullstyg och syddes ihop med en baksida. Jag vek ner kanten ca 1 cm och sydde samtidigt fast satinband till knyt. Jag mätte inte så noga innan jag sydde ihop trekanterna så fodralet blev lite stort. Men det gör ju inte så mycket.



Förutom att hålla dammet på plats är värmaren finare nu när den ligger och väntar på att användas.

This weekend I went thrifting, hung out with friends and tried to make our balcony look a bit more presentable. I also stitched up this patchwork cover for a wheat bag I made a while ago. Since I couldn't find whole wheat I used buckwheat instead. Works just fine, but it gets a bit dusty. So after the wheat bag has been heated you just pop it in this cover. lay back and relax.

8 kommentarer:

Barbro Li sa...

Fin och fräsch! Vem ska den värma?

Jenny sa...

Jättefint med bruna och blåa nyanser!

Karin sa...

thanks! tack!
den ska värma på min mage :)
den hade behövts redan i vintras som sängvärmare, eftersom vi har det lite kallt hemma och det var en pina att krypa ner mellan kalla lakan varje kväll...

Ammi sa...

Jättefin vetekudde!
Jag brukar också använda bovete eftersom jag inte hittat helt vete.
Hel havre funkar också bra och är lätt att få tag på (åtminstone när en som jag håller på med hästar).
Nackdelen är att havre inte är så tungt och jag gillar när värmekudden är lite tung.

ylva sa...

Jag brukar ta grötris , det funkar riktigt bra men kan lukta lite " julgröt " har då provat med några droppar doftolja tex . Lavendel

Anonym sa...

Min svärmor har flera körsbärsträd och när hon kokat saft så sparar hon alla kärnor och har i sina värmekuddar. Fungerar bra men hon samlar länge! :)
Maria

Karin sa...

Vad intressant! Det hade jag ingen aning om att man kunde använda kärnor till det.

Anonym sa...

Gryningen, hälsokostaffären på Folkungagatan i Stockholm, har helt vete.

Jag har gjort egna kuddar, dels för att jag behöver flera -på landet och i stan - och dels för att jag är "vetekuddsberoende"

Kuddarna har jag sytt själv, liksom fodralen, men har inte lagt så stor möda på fina fodral