söndag 14 april 2013

MATERIALSKISSER



Imorgon (måndag) ska jag till min gamla skola HV i Stockholm och prata om Utvandraromslagen. Jag blir alltid lite nostalgisk när jag tänker på skolan och började bläddra i pärmar med saker jag gjorde då. Herregud vad jag saknar de där formgivningsdagarna då man bara satt och ritade, målade, klippte och klistrade en hel dag... det finns liksom inte tid till det för tillfället.


En av våra lärare i stoffteckning och materialskissande var bästa Kim Halle och jag tycker fortfarande att den här övningen var en av de smartaste vi gjorde med henne. Vi hade ett vävprojekt där vi skulle presentera våra saker i en miljö. Mina var en turkos matta med rutor och en väggrya.


 Nu kommer det fina i kråksången: jag behövde inte arkitektrita upp en miljö, utan vad man gjorde var att lägga ett kalkerpapper ovanpå en färdig miljö från valfri inredningstidning och sedan färglägga och placera in sina vävar (eller vad det nu kan vara). Så jäkla smart och kul! Och som ni ser är jag lite allergisk mot "ljusa och fräscha" hem...
Jag tänker också att man kan göra likadant med sitt eget hem: ta ett foto, kalkera av det och sedan testa nya färgkombinationer (innan man målar/tapetserar/klär om soffan osv på riktigt). På vissa tapetföretags hemsidor kan man göra det digitalt, men jag tycker ändå att det är svårt att föreställa sig hur det blir hemma hos en själv.


Jag använde den här måla-klippa ut-collage-tekniken till flera andra redovisningar. Här skulle det illustrera vad man kunde sy för plagg av de 10 metrarna ikatfärgat tyg jag vävt.

I'm going back to my old school tomorrow to do a presentation and started going through some of the sketches I did then. I really miss it sometimes, being in a creative environment and have whole days just to paint, sketch, cut and paste.

3 kommentarer:

Queeniepatch sa...

Vilken smart idé att kalkera ett inredningsfoto och lägga in sina textila arbeten i den miljön! Tack för att du delade med dig av detta knep, som jag absolut kommer att prova.

ingridp sa...

Minns också min tid på HV!
Vackraste skolan jag gått på!

Anna på Söderlid sa...

Hej! Vad roligt att följa skissandet och förstår att det blev tidssparande under utbildningen, då ni kunde koncentrera er för det viktigaste, era mönster.
Älskar dina böcker! Ger alltid ny inspiration.
Anna