tisdag 23 oktober 2012

STOCKHOLMSVECKAN

Tillbaka i sin gamla hemstad, fast utan eget hem, lite underlig känsla. Jag bodde hemma hos föräldrarna, där de här vackra handdukarna används


Var på en del möten, bland annat en frukostträff på Söder


Hann med ett par utställningar, Hemlikt på Designgalleriet, där konstnärer och konsthantverkare tolkat ordet hem. Som Hanna Sjöbergs hemlösa detaljer (även en skurtrasa där det var broderat "Vräkning" och en smutsig tygkasse med orden "Egen härd vore guld värd")



Tvära kast till lyxen på Hallwylska museet och kläder från Downton Abbey. Så förtjusande, och fint att ha dem i ett hem (som nu är museum, men ändå). Jag spanade in alla galna broderade soffgrupper också, familjen Hallwyl hade minst tre stycken, helbroderade. Det här mönstret med äpplen var väldigt fint.



Jag hann också med ett besök på Syfestivalen, där jag köpte textilfärg av den här tjejen, la beslag på den här fantastiska boken och handlade lite av den här duktiga tjejen som hade en hörna i Pfaffs monter. Jag har ooh:at och aah:at över hennes grejer på Instagram den senaste tiden.


Det blev bland annat ett halsband med korsstygn! Det var ju som gjort för mig. Koftan med rosorna hittade jag på Stadsmissionen för 60 kr, tycker de passar bra ihop.


Som om inte det var nog låg den här näverväskan och väntade på mig i Halmstad, också den funnen via Instagram. Eftersom jag nästan gett upp att hitta en näverväska i bra skick till överkomligt pris second hand tog jag omvägen via den här tjejen. Hurra för nätet, men vad kul det är att träffa folk på riktigt också!


Nu kom det här att handla väldigt mycket om saker jag shoppat, men det känns ändå bra att man kan hitta så mycket schyst second hand eller av småskaliga producenter. Och böcker kan man aldrig få för många av, så länge man orkar bära hem dem.

I was in Stockholm last week, my old home town. I went to some meetings, a few exhibitions, a textile fair and bought some lovely things. All second hand or locally produced, which gives me less of a bad conscience for shopping too much. But my motto is: one can never ever have too many books.



2 kommentarer:

H sa...

Hej! Kan du tipsa om någon som flätar och säljer näveralster skulle jag bli tacksam.

Karin sa...

H: när jag jobbade på Svensk Hemslöjd hade vi några fantastiska väskor av en kvinna vid namn Ulla Neogard. de var liiite över min budget dock, trots personalrabatt... annars vet jag inte riktigt, bara att det är svårare att få tag på näver att fläta av idag. så second hand-letande är inte en så dum idé (om man inte har bråttom).