måndag 7 maj 2012

QUEERBRODERI

Jag fick ett brev i förra veckan från hemslöjdskonsulenterna i Västra Götaland. Brevet innehöll en tygbit och lite garn, samt en uppmaning att bidra till den stora HBTQ-festivalen som kommer gå av stapeln i Göteborg 1-2 juni. Självklart ville jag det! Det färdiga resultatet ska bli en stor matrjosjka i lappteknik, för att uppmärksamma den svåra situationen i Ryssland för HBTQ-personer. Vill du också vara med? Läs mer på Slöjd i Västs hemsida.


Man fick använda annat material än det medskickade, så jag tog lite ärtigare färger. Hjärtat kändes ganska givet och att det skulle vara något budskap. Bäst att skriva på engelska då. När jag satt och sydde tänkte jag bara: hur svårt ska det va att respektera varandra, oavsett åsikter och läggning? Jag förstår det inte.



Prickarna var mest för att fylla ut runtom, haha


This will be part of a project at this years LGBT festival in Gothenburg, initiated by Slöjd i Väst (Westside Sloyd, sort of), to show awareness of the situation in Russia. They'll be making a huge patchwork matryoshka doll. I'm so glad to be a part of it. If you want to contribute, send an email to anna-lisa.persson@vgregion.se with your name and address.