måndag 5 juli 2010

DELSBOSÖM

Jag lovade ju tidigare att jag skulle göra en ordentlig beskrivning av hur man syr delsbosöm. Nu är det väl på tiden att uppfylla det löftet! Jag har googlat runt efter bilder på nån gammal delsbosöm, men det finns nästan ingenting upplagt på nätet. Trots att iaf jag tycker att den här sömmen är sinnebilden för allmogemönster, på nåt sätt. Rött på vitt, stiliserade blommor, snirklande blad och knoppar. Till vår examensutställning på HV valde jag att måla upp just stora delsboblommor på väggen bakom mina grejer. Så lätt att överföra den här tekniken till grafiska mönster!

Men nu var det ju broderi det skulle handla om. Delsbosömmen sys (oftast) med rött bomullsgarn på linne. Jag har använt tre trådar moulinégarn här. Rita upp mönstret och fyll med ensidig plattsöm. Stick upp nålen på ena linjen...



... och stick ner den på den andra.


Stick sen upp den igen precis bredvid, så nära du kan. Man vill ju helst ha ett tätt och täckande broderi, men delsbosömmen blir alltid lite charmigt spretig.


Eftersom man inte kan göra hur långa stygn som helst är det bäst att dela upp blomformen och sy först en ring och sedan kronbladen. Kanten som blir däremellan döljer man med en rad stjälkstygn.


Här ser man hur stygnen liksom lägger sig två och två:


Ett tips för att sy snygga stjälkstygn är att sticka upp nålen precis där det förra slutade (och att lägga garnet på samma sida om nålen hela tiden, vilket det inte ser ut som jag gör här...)


Sen kan man sy små lavendelpåsar av sina broderier.
Gärna med spetskant.




Så dök det här lilla broderiet upp igen! Tids nog kommer de allt till användning.

4 kommentarer:

anakin sa...

åh vad fint det är!

Martina sa...

Tack för en härlig blogg med mycket fina saker som det är en njutning att se på. Jag låter mig inspireras ganska hämningslöst. Får man det eller är det copyright Karin på mönster och sånt?

Karin sa...

äh, kör på! jag vill att folk ska bli inspirerade till att brodera. dessutom "snor" ju jag själv från gamla mönster, fast lägger alltid till något eget. det tror jag alla kreativa människor gör.

lycka till med dina projekt!

Martina sa...

Så bra :)
Tack och detsamma!