onsdag 26 maj 2010

FOLKDRÄKT 2.0



Den senaste månaden eller så har jag följt Svenska turistföreningens klädprojekt, Folkdräkt 2.0, med spänning. Dels för att två HV-elever är med, Janna Berggren som gjort Ölandsdräkten (ovan) och Victoria Cleverby som skapat för Hallands län (nedan). Men också för att jag är en sån sucker för folkdräkter och för att det är härligt att se all kreativitet som sprudlar! Deltagarna har dokumenterat och delat med sig av hela processen, med skisser, inspirationsbilder och halvfärdiga plagg. Trots det blev jag lite överraskad över de färdiga resultaten! De var mycket mer fantasifulla än jag nånsin kunnat tro.



Förutom mitt partiska röstande gillar jag verkligen den här bilden. Dräkten är gjord av Åsa Copparstad för Östergötland. Färg, form och flätor funkar fint ihop.


Några lite mindre bilder på Dalarna, Skåne och Närke. Allt både vackert, traditionellt, samtida och gjort med en gnutta humor.




Rösta kan man göra här. Men skynda på, det är bara en dag kvar!

Inga kommentarer: