måndag 12 april 2010

APROPÅ FOLKLORE...



Ja, jag har en folkdräkt. Den är från Västerbotten och sydd av min farmors syster, som också hette Karin. Och nej, jag använder den aldrig. Dels behöver livstycket tas in litegrann, dels har jag inga skor som passar till och dels har jag inga bra folkdräktspartyn att gå på. Men eftersom denna andra Karin har lagt ner så mycket tid och arbete på dräkten känns det viktigt att bevara den, om inte annat så som en kulturgärning.

Bindmössan har dessutom helt underbara broderier i tambursöm. Det liknar kedjestygn, men sys med något som liknar en virknål som man hämtar upp garnet med genom tyget. Mönstret och färgerna är också helt i min smak.

Snälla någon, bjud in mig på ett dop eller bröllop så jag får en anledning att klä upp mig!

Inga kommentarer: