söndag 22 augusti 2010

NEEDLES & PINS

Min braiga nåldyna är på utlåning just nu, och jag blev trött på att synålarna skräpade omkring hemma. Så jag konstruerade ett nålbrev.


Det här korsstygnsbroderiet (förlagan är från fina Festfolk & Folklore) fick bli dekorationen. Jag klippte ut en bit tyg som var lite större än broderiet, plus kanter. Sydde fast det med små bitar av band.


Dessutom behövs en bit kartong, lika stor som nålbrevet ska vara. Jag vek kartongen på mitten och vek sedan in kanterna. Tejpa så att tyget håller sig på plats. Du kan ta bort tejpen när du syr fast fodret, om du vill.


Fodret är av vadmal och ska vara lite mindre än kartongbiten. Sy först mittsömmen, rakt i vecket.


Sy därefter fast runtom med t ex tråckelstygn.


Fäst ett band så att nålbrevet går att stänga. Stick in dina nålar i vadmalstyget. Klart å betalt.


Det finns en massa olika modeller på nålbrev, t ex det här. Jag har också sett ett gjort av gamla fotografier, med virkad spets runt. Ett sånt ska jag göra nån gång.

7 kommentarer:

Maja sa...

Åh, vad fint det blev! Gillar verkligen den där korsstygnsrosen... Och kombinationen med tyget och filten! Liksom klänningen du visade i förra inlägget. Supersnygg!

Så här ser mitt nålbrev ut: http://husmorsskolan.blogspot.com/2010/02/sy-ett-nalbrev.html

Kul att det finns fler som syr sådana;)
/Maja

med nål och tråd sa...

Det var verkligen fint. Får jag lägga upp en länk till din beskrivning på mönsterarkivet? (min andra blogg)

Karin sa...

Maja: va sött det var! och det är verkligen en bra grej att göra och ge bort... man kanske borde sätta det i produktion?

med nål och tråd: länka på du bara! :)

Tyg och otyg sa...

Kul att hitta till din blogg! Den ska direkt in på min länklista. Jättemycket fint och kul att du delar med dig av hur man syr olika sömmar också.
Det är förresten jag som ligger bakom nålbreven av tetror som du länkar till ovan. :)

Karin sa...

aha! du känner Tobbe, inte sant? ja, jag gillade tomattetran jättemycket, fast jag kan ju inte låta bli att sy lite på't också...

Tyg och otyg sa...

Javisst gör jag det, jag tänkte väl att du gjorde det också. Och Mattis va? Världen är liten och bloggvärlden likaså :)

Hojta till om du gör nåt pappersnålbrev, skulle vara kul att se!

Karin sa...

Tobbe & Mattis är ju två av mina absoluta favoriter! och vem vet, vi kanske ses irl nån gång? :)
ha det bra.