torsdag 15 december 2011

VAR ÄR ULLEN?


Det är hemskt den här tiden på året. Butikerna och, i det här fallet, postorderkatalogerna är fulla av härliga, fina stickade plagg, som man kanske blir sugen på att köpa för att man inte orkar/hinner/kan sticka en vinterkofta. Det hemska uppenbarar sig när man tittar på lapp efter lapp inuti plaggen och undrar: "var f-n är ullen?" Hos de stora kedjorna är det nästan helt omöjligt att hitta "yllekläder" som faktiskt består av just ylle. Bara.
Jag har illustrerat det med en viss klädkedjas produkter eftersom jag får hem deras katalog, men det är som sagt likadant på många andra ställen. Såhär ser det oftast ut:


en ganska stor procent ull, för att få yllekänslan, men sedan uppblandat med mer akryl och ofta andra konstmaterial. Polyamid och akryl är PLAST, bara så ni vet.


Och vad är det här? Fem olika "ingredienser", där ullen står för den minsta delen (även om en del av polyamiden antagligen sitter i den där kanten i pälsimitation). Det största problemet när man blandar ull med syntetmaterial är att det bildas noppor. Syntetfibrerna bildar små hårda spetsar, som ullfibern fastnar i och, viktigast av allt, sitter kvar på. En tröja i 100% ull kan bli lite noppig med tiden, men det är lätt att plocka bort eftersom det bara sitter fast "i sig självt". Kläder i blandmaterial slits mer och fortare. Vilket genast får mig att bli misstänksam: handeln vill att våra kläder ska slitas fort, så att vi kasserar dem fortare och köper nytt. Handeln tjänar inte på att tillverka kläder som håller i 20 år eller mer.

"Men det kliar ju så med ull!" säger en del. Ja, jag har förståelse för att vissa har känslig hud, men det är också skillnad på ull och ull. Finull och merino är mycket mjukare och snällare mot huden, om än lite dyrare. Man kan göra tunna ylleplagg av den typen av ull som känns lätta mot kroppen och som andas, transporterar bort fukt och håller en varm på ett behagligt sätt. Och jag tar hellre att det kliar lite i en kofta av 100% naturmaterial än att svettas i den här mardrömmen:


Men visst, jag har också kläder i polyester och viskos, jag använder nylonstrumpbyxor. Men jag försöker minska ner på det. Särskilt när jag köper second hand väljer jag numera alltid bort svettiga konstfiberklänningar. Just för att naturmaterialen känns bättre mot kroppen och (oftast) mot miljön. Så det är väl bara till att kapitulera och inse att det inte går att handla stickat längre. I alla fall inte till billiga priser. Ska man ha en bra ylletröja får det bli en investering i ett dyrare märke. Och det är ju i grunden en bra sak.

I'm having a hard time, a very hard time indeed, understanding why all the bigger brands of clothing insist on making knitwear with other materials than wool. The clothes don't last as long as when you use 100% wool - is it all part of a bigger plan to make us consume more?

24 kommentarer:

med nål och tråd sa...

akryl, ryyysss..

Syserine sa...

Jag håller helt med! Jag är en yllefantast och tygnerd som jo inte kan titta på ett plagg i affären utan att genast ta fram etiketten för att ta reda på det är gjort av, acryl, det både syns och känns iofs! Och vad jag blev besviken när jag kollade Odd Mollys grejer, snygge stickade plagg, alla med 50 % acryl, så dyrt är ingen garanti gitt.. Har aldrig vetat om detta med syntet och ylle och noppar, det var intressant!

Karin sa...

förresten, det här inlägget skulle lika gärna kunnat heta: "var är färgen?" svart, naturvit, puderbeige... wtf!?

Tyg och otyg sa...

Jag har också supersvårt för akryl m fl konstfibrer, dels för att jag tycker man blir svettig men också för att de blir så sjukt elektriska och är det något jag hatar, alltså verkligen hatar, så är det kläder som sprakar av statisk elektricitet och klistrar sig längs kroppen. Sådant får jag panikkänslor av.
Det tråkiga med det är att massor av fina second hand-kläder går bort, men det kanske är lika bra det så inte garderoben blir lika överfull.

Anonym sa...

Så sant, så sant... Tycker dessutom att det blivit värre under de senaste åren. Kolla gärna in Knätofs ifall du är ute efter naturmaterial och fairtraid. Två "skitduktiga" göteborgsbrudar som kämpar på...

Ulla-Britt sa...

Sorgligt.

Emily sa...

Karin,
My "sambo" and I talk a lot about this because he is into quality. Think about this, you have to go to the flea markets to find high quality Swedish-made rust-free steel anymore. It's cheap there and lasts forever, but only certain people will consider buying used, the rest prefer new.

The stores don't want to sell items that last forever nowadays, but the consumers don't seem to want tto buy items that last forever either. Think especially about fashion. They go out of style very quickly. Everyone wants to go out and buy new clothes. Why not just make an acrylic scarf that can be tossed after one season. Or maybe it's a toaster. Who wants a toaster that last 30 years? Then you can never get a new, shiny one.

Look back in time. It used to be that everything was handmade because it had to be. A lot of the items had a lot of beauty and quality in them. Then it was really fashionable to buy everything, it was a sign of wealth. What is happening now? You can't buy anything of reasonable quality now, and there certainly aren't any beautiful details. It's all manufactured as cheaply as possible. If you want quality, you have to make it yourself, or hit the flea markets and look for older items that still have the quality.

Sorry for the long English message, my Swedish simply isn't up to it. ;)
Emily

TvåÄndsStickan sa...

håller helt med. är ullnörd året runt och det skulle vara kul att kunna köpa någon fin stickad tröja MEN INTE med akryl i - man blir ju som ett elektriskt magnetfält i en akryltröja.

Erica Bessant sa...

akryl... fyyyy och usch och tvi!

Ghislaine sa...

That I allso don´t understand, why they use so much acryl. And on the other hand,often it is not possible to sell all the wool the sheeps give. So it is thrown away or used as material for house-isolation!
Greetings Annette

Anonym sa...

GUD vad jag håller med! Och vad skönt att det finns fler som tycker som jag, annars får jag bara konstiga blickar när jag fråga efter ylle i butik.

Det konstiga är att det på herravdelningarna oftare är mycket högre andel ylle i tröjorna. Och mer färg... mystiskt!!

Kristin sa...

Precis samma tankar här! Dessutom är det så trist att t ex hm har många kul och fina modeller på tröjor och koftor och så kan man inte köpa dem för att de är stickade i ett material som är både oskönt att ha på sig och blir fult på nolltid. Jag betalar gärna några hundralappar extra för ett plagg som är skönt och håller länge. Delar det här inlägget på fb, eftersom jag vill underhålla min status som materialnörd ;-)

Lillemor Elfgren sa...

Länge leve ullen!

Kerstin sa...

Vad glad jag blir när jag läser ditt inlägg. Jag stickar tröjor i ren ull och ofta med mycket färg. Jag säljer mina tröjor men får ofta frågan om jag inte stickar i bomull "eftersom ull sticks och eftersom det är så svårt att tvätta".Man har helt enkelt inte kunskaper om ullens fantastiska egenskaper.Var har dem tagit vägen? Jag tror också att tröjorna i ett syntetiskt material är billiga att framställa och att kunderna oftast går efter priset. Många köper hellre fler billiga tröjor i sämre kvalité än en tröja som håller länge.

Karin sa...

suck... ja Kerstin, du har tyvärr rätt, som ni andra. jag antar att det är upp till oss som vet alla de där bra egenskaperna att försöka omvända folk i sådana situationer. jag tycker ändå att man ser små tecken på en ljusning vad gäller slit-och-släng-mentaliteten. förhoppningsvis kommer medvetenheten bara öka i framtiden.

JAMIE SAYS DREAM sa...

Intressant att veta att det blir ännu mer noppor när man blandar syntet med ull...

Jag försöker undvika akryl i stickade plagg, men nån gång ibland faller jag för frestelsen, och ullblandningar har jag nog köpt flera gånger. Men polyestertoppar undviker jag helt nuförtiden, värsta svettframkallaren. Trodde faktiskt att viskos inte var plast...är det det? Tycker det är svårt att hitta information om olika material i kläder, och expediterna är oftast väldigt okunniga.

Har letat efter en underklänning i siden, men hittar bara syntet. Kan säkert hitta något om jag går in i en superexklusiv underklädesbutik, men tycker man skulle kunna hitta något online eller på typ Lindex eller Twilfit.

Ull är underbart!

Karin sa...

nej, viskos är inte plast, men det är en konstfiber som görs av cellulosa. den största nackdelen med viskos är att tillverkningen inte är särskilt miljövänlig. det finns ett alternativ, lyocell, som är bättre och som man ser lite då och då (både HM och Gudrun Sjödén brukar ha vissa lyocellplagg). sidenunderkläder kan du t ex köpa på Sidenselma (de har webbshop också) till hyfsade priser.

Marias garnhändelser sa...

Håller med till hur många 100% som helst. Varför slösa på ullen till dessa plagg...de beter ju sig som syntet i alla fall. Och så som de kan lukta efter användning....ryyyys....och det går inte att tvätta ur. Det beror på att oljan i synteterna reagerar med vår svett och det går inte att få dem att "avreagera".

Hejja för NATURMATERIAL!

Camilla sa...

Håller med 100 %. Du har väl sett det brittiska uppropet under november? Kolla annars in www.wovember.com
Jag tror vi måste engagera medkonsumenterna - snabbt mode och slitosläng kräver låga priser men inga krav på hållbarhet. Det är väl därför herrkläder håller lite bättre kvalitet, ändras väl i takt med männens inställning till mode.

Kajsa sa...

Karin, tack för en jätterolig blogg och ett intressant inlägg!

Jag misstänker att det här "ullföraktet" inom konfektionsbranschen kan hänga ihop med att allt fler förväntar sig att det mesta ska vara gratis. Många vill inte längre betala för välgjort hantverk, man vill ha gratis musik, man vill ha billiga kläder, man vill kunna få det man vill ha när man vill ha det utan att behöva kompromissa.

Naturmaterial blir oftast dyra i inköp men å andra sidan håller dem. "If you buy quality you only cry once" som en reklamslogan för ett hundprylsföretag lyder.

Å andra sidan - vill man förnya sin garderob varenda säsong så är det ju mer ekonomiskt med skräpmaterial men miljömässigt är det fortfarande förkastligt!

Med lite fingerfärdighet kan man iofs sy om herrkläder till mer feminina modeller, såg att fler har reagerat på att herrkläder oftare finns i både ull och fler färger, men frågan om hur man startar en väckelse för naturmaterial (och hantverk) kvarstår!!!

Mylla sa...

Att ylle skulle vara svårt att tvätta är ju ett jättedåligt argument numera, jag kör det mesta på ylleprogrammet i tvättmaskinen och det blir bättre än om jag handtvättar det! Med lite ättika istället för sköljmedel blir de mjuka och gosiga med =) (jag håller just nu på att tvätta alla kläder jag äger (efter att ha kastat en hel del) pga mögel i garderoben och är så glad att jag inte behöver tvätta allt för hand!)

englundskan sa...

Visst är det trist med alla plasttröjor, dåligt material är ett elände. Men jag har ett tips om man inte hinner/vill/kan sticka själv, det finns en kvinna som är som en stickmaskin, hon stickar jämnt (och jämt) och snyggt och fort! och stickar på beställning om det är så att man vill det. Problemet med henne är att hon är dålig på att ta betalt. Hon heter Kicki Dahl och finns här www.kaplakonstochhantverk.se.
Och där finns mycket annat fint också.

JAMIE SAYS DREAM sa...

Tack för tipset om Siden Selma, men tyvärr har de inga underklänningar, vilket är det jag främst letar efter. Jag får leta vidare :-) Tack för infon om viskos också!

Anonym sa...

Det finns fler aspekter i ullfrågan. Som material är ull ungefär en miljon gånger trevligare än akryl, men särskilt när det kommer till merinoull så är djurhållningen ett problem. På bakdelen bildas hudveck, det är en "biverkning" av aveln mot mjukt fint merinoull, och i vecken bosätter sig kryp, skadedjur, som är fruktansvärt obehagliga för fåren. För att hindra detta skär man bort stora hudstycken på fåren. För några år sedan uppmärksammades det här mycket, Benetton hörde till dom företag som bojkottades. Så det finns som sagt fler saker att ta hänsyn till.