måndag 12 december 2011

JULKORT OCH PAKETINSLAGNING
(OBS! SPOILERVARNING OM NI KÄNNER MIG OCH INTE VILL VETA HUR ERA JULKORT KOMMER SE UT... MEN JAG HAR INGET ANNAT ATT VISA IDAG)


De senaste åren har det varit sisådär med julpysslandet. Förut gjorde jag ofta egna julkort, ritade eller med olika pappersklipp. Men... det tar ju tid. Egentligen borde man vara ledig hela december så att man kan julpyssla i lugn och ro och göra klart alla klappar. Istället för att ha ett jobb där det är som mest att göra just veckorna före jul... hm. I år tänkte jag vara effektiv, men ändå få in lite textil känsla. Så jag klippte och klistrade och sen sydde jag ihop framsidan med en stadigare baksida, där jag skrev hälsningarna.
Annars tycker jag att UnderbaraClara gjort väldigt fina och enkla julkort i år. Men eftersom man inte får låna bilder från hennes blogg får ni kolla in dem där istället. Lack is the shit.


Hemslöjden mår bara bra av lite prickigt 50-tal (och tvärtom). Ett par julkulor har det också blivit (nån som INTE stickat sånna i år?), men eftersom jag inte ska ha gran i år så satsar jag på total egenpysslad gran till julen 2012 istället. Puuh...

Länk
It's gonna be a polka dotted christmas at my house this year, with a few knitted christmas balls and some machine stitched cards for my loved ones.

10 kommentarer:

Iréne JB sa...

Fina kort. Önskar att jag skulle orka igen, men det är alltid så mycket före jul om man jobbar som lärare. Och jag har faktiskt inte stickat julkulor :)

Tyg och otyg sa...

Ja, förberedelseledigt under hela december tycker jag låter rimligt!
Jättesöta paket och kort! Jag tycker att det är en klar, men lagom, hemslöjdskänsla över det hela. :)
Själv har jag inte börjat slå in paket än (kan ju bero på att jag inte är klar med klapparna ännu) så jag vet inte än hur de kommer att se ut, men färgglatt tror jag känns som ett ledord.

jojo sa...

Vilka fina julkort! De stickade julgranskulorna har stickats febrilt här hemma med. Fina! Tack för en fin blogg och väldans fin bok! Ser fram emot nästa! / jojo

ingridp sa...

man måste komprimissa ibland- älskar att göra julkort men som du säger, det tar hela december. mina blir också alltid en blandning av sytt och klistrat. Lägger nog in nån bild på min blogg snart.
dina kort ser läckra ut.

Karin sa...

please do! det är ju oftast inspiration som behövs för att det ska bli av (hur mycket annat man än har att göra...)

Erica Bessant sa...

Enkla, fina och tjusiga kort! Men visst är det sant att man skulle ha hela december ledigt bara för att hinna med alla de där julklapparna och pysslet i godan ro!

Juliette sa...

Upptäckte precis din blogg, vad fin den är! Och vad duktig du är! Jag älskar att sy och brodera och sticka och virka och pyssla och eftersom jag lär mig grejjer as I go along är din blogg en fantastisk inspiration och lärare. Dessuton har jag inte pysslat pa drygt 2 ar pga av barnafödande och heltidsjobb, men nu, NU, har jag kommit igang igen med Delsbosöm pa en kudde som jag upptäckt här. Tack!

Juliette sa...

P.S. jag önskar mig din bok i julklapp av min mamma...

E sa...

Hej brodösen!
Vilka butiker i Stockholm har ett bra sortiment av broderigarn? Jag letar efter många fina färger i ylle.
Tack

Karin sa...

På Svensk Hemslöjd har vi ullgarn 6/2, redgarn och entrådigt ullgarn (Fårö) i ganska många färger. Annars har jag sett DMC:s tapisserie wool på Ljungqvists garn vid Odenplan. Men det är svårt att hitta, finns liksom ingen bra brodeributik sedan Brodera Mera på Drottninggatan la ner.