torsdag 29 december 2011

HYACINTER ÖVERALLT


Jag älskar hyacinter, och såhär runt jul brukar jag ha några hemma hela tiden. Jag köper dem så fort de börjar säljas och sen brukar jag förbarma mig över de stackars halvutslagna som reas ut i januari. Det är en så fin blomma att man skulle kunna ha den jämnt, men det blir väl lite extra sådär, just för att de i stort sett bara finns att köpa på vintern. Min favorit är den vita, men när jag såg att de sålde röda för nån vecka sedan var jag bara tvungen att köpa en för att se hur den såg ut. Såhär såg den ut, underbart galet cerise. Gör sig fint med den virkade snöstjärnan som kom med julkortet från A.


Hyacinter är fina i alla faser, från de små tighta knopparna till de är översållade med blommor. Jag brukar klippa bort de som vissnar först, så håller de sig fina några dar till. Om man sedan klipper bort hela stjälken kan det komma en knopp till. Kanske inte lika stor, men söt ändå.



En annan fördel med hyacinter är att man kan variera dem så mycket. Jag brukar alltid ha ett par stycken i hyacintglas, det är så fint när man ser rötterna. Men det är bra att ha ganska sparsamt med vatten i glaset, annars drar de iväg och blir så rangliga. Alla sorters koppar, burkar och krukor passar annars, gärna med mossa


... och fåglar!


Det är bra gå-borts-presenter också, en blomma planterad i något som sedan kan användas. Som en skål till exempel.



Jag har haft andra julblommor också. Snålblommande tazetter, en minijulstjärna som dog torkningsdöden, julrosor som fick flytta hem till föräldrarna när jag blev kattvakt och så en överdådig amaryllis som fick bli snittblomma när den höll på att välta av två knoppar som ville blomma samtidigt. Nerklippt i en kaffekopp funkar bra det också.
Men de bästa sortens blommor är nog de som kommer med blomsterbud dan innan julafton, fullproppade med kärlek och med en tillhörande chokladask.


I love filling my home with flowers this time of year, especially hyacinths. You can put them in just about anything and they always look pretty. I also had a white amaryllis and got a lovely christmas bouquet from M.

2 kommentarer:

kråkspark sa...

Jag gillar också hyacinter men problemet är att vi ahr allergiker i familjen och de doftar ju så starkt! Jag fick lära mig av blomteraffären att de vita doftar minst så jag vågade faktisk köpa en sådan till denna jul. Min man lovade att den skulle åka ut om det inte funkade, med det gick faktiskt bra! När vi bodde i Skåne för många år sedan ( före allergierna) brukade jag plantera ut dem när tjälen gått ur marken och vi hade en hel rabatt full med julhyacinter som blommade på vårkanten varje år. Återbruk!

Karin sa...

ja, de blåa klarar jag nästan inte av, och jag är inte ens allergisk! :) men det låter helt underbart med en hyacintrabatt, det ska jag prova den dan jag blir med hus.