söndag 18 december 2011

SKÄNK EN SLANT

En bra sak med den här tiden på året är Musikhjälpen, som körs för fjärde året i rad nu. Det är ett samarbete mellan P3, SVT och Radiohjälpen och i år samlar man in pengar för alla flickors rätt att gå i skolan (bra val måste jag säga). Idag är sista dagen, och man kan skänka pengar på nätet, buda på alla auktioner som finns på Tradera där kändisar skänkt saker (och... eh... delar av sig själva. Leif Pagrotsky donerade sitt skägg) eller, kanske enklast, skicka ett sms med låtönskning och den summa man vill skänka. Jag har redan önskat flera låtar, fast jag tror inte nån spelats än, bland annat den här pärlan från 90-talets början. Så var med och hjälp till för en god sak nu! Du har till klockan 18 på dig idag.



Jag är också väldigt glad över responsen på mitt förra inlägg om ull. Jag förstod redan innan att det var fler som tycker likadant, så frågan är hur man kan gå vidare med det här? Hur stor konsumentmakt har man? Det borde ju vara så enkelt som att man hör av sig till klädbutikerna och trycker på att den här frågan är viktig. Jag menar, det är ju bättre än att inte göra nånting. Men sen tror jag att man måste upplysa fler, dels om ullens bra egenskaper och dels ifrågasätta konsumtionsmönster.

This time of year Swedish radio and TV has a fund raising, Musikhjälpen. This year they collect money to support all girls right to an education. You can donate money via their website, or request songs via text messages. I want to hear this smashing song by Deee-Lite, for example.

2 kommentarer:

ylva sa...

jag älskar musikhjälpen och njuter! Tänkvärt med förra inlägget, har själv reagerat på att det är så lite ull.man kanske ska ha ett ull-upprop för hållbar utveckling?

Maria sa...

Apropå ull i köpta kläder så är det synd att det är så dåligt med det. Det där akryliga/polysteriga koftorna blir ju noppiga på direkten.