torsdag 3 februari 2011

SVART SOM NATTEN

Det är väl ganska uppenbart att jag är en person som gillar färg. Starka färger och mönster blandade hej vilt. Jag har bara ett par helsvarta klädesplagg nuförtiden, efter den obligatoriska svarta tonårsperioden. Men svart kan faktiskt vara oerhört vackert och inspirerande.


Helena Hörstedt har gjort sig ett namn med sina monokroma och otroligt välarbetade skapelser, som den här för Norrlandsoperan.

För några helger sedan var jag på Södra Teatern här i Stockholm när Art's Birthday Party firades. Midaircondo gjorde en suggestiv spelning där och liknade mystiska prästinnor i sina svarta rockar och turbaner. Underbart.


Efter en titt hos Strawberry Koi får man ofta lust att klä sig snyggt. Lite överraskande blev jag sugen på svarta klänningar när jag såg den här bilden där för ett tag sedan. Jag önskar bara att modellerna inte var så anorektiska...


Och det är alltid inspirerande med folk som gör sjukt snygga grejer. Elin Ivre har gjort en helsvart folkdräkt på sin utbildning i folklig sömnad på Sätergläntan. Läs mer om den på hennes hemsida och i nya numret av tidningen Hemslöjd, som kommer snart (japp, de har bytt namn).

(bilden har jag lånat från bloggen Hemslöjdsgoten. Fantastiskt namn!)


Så, jag var ute och kollade i klädaffärer i förra veckan, och mycket är ju svart, som vanligt, för det är enkelt och säkert att bära. Men för en gångs skull tyckte jag inte att det var tråkigt, utan just inspirerande. Dels att helsvarta plagg kan vara vackra i sig och dels började tankarna snurra hur jag kan göra om dem. Bara den här lilla spetsdetaljen på collegetröjan födde säkert tre nya idéer.



Tids nog ska ni få se vad det blir av klänningen och tröjan.

3 kommentarer:

Kerstin sa...

Inspirerande bilder du visar. Det ska bli spännande att se om du gör något med kläderna du köpte. Svart är en väldigt fin bakgrundsfärg. Andra färger blir så vackra mot svart.

Maja på 64 kvadrat sa...

Lånat din finfina bok o inspireras!

Svart hörde oxå till min ungdom...

Tack för en härlig blogg.

med nål och tråd sa...

mmm svart kan vara väldigt vackert. Jag gillar svart, kanske lite slött, men det funkar liksom alltid. Det ska bli kul att se vad du hittar på med dina monkikläder.