söndag 30 januari 2011

BREV


Jag fick ett brev häromdan från bloggläsaren Kerstin. Förutom att ha ett alldeles bedårande kuvert låg däri en beskrivning på handarbeten från tidningen Husmodern, årgång 1951.
Det är stickade vantar och en hätta, broderad på nånting som heter ylleboj. Är det någon som vet vad det är? Jag hade aldrig hört talas om det innan. Det ser ut ungefär som vadmal, men på baksidan av tidningsurklippet finns fler broderier, som man kan beställa. Bland annat en kudde, sydd på "bara" boj. Är det skillnad tro?


Man kunde också beställa ett halvfärdigt korsstygnsbroderi, där själva blommönstret är broderat, så att man själv bara färdigställde botten. Eftersom "att sy ett sådant motiv kan vara för arbetsamt för oss jäktade nutidsmänniskor". Det är service! Eller lite tråkigt. Det är ju blommorna som är det roliga.

Hur som helst, tack så mycket för brevet Kerstin!

5 kommentarer:

Zandra sa...

Vilka vackra vantar och hätta! Jag håller mid dig om blommorna, botten är ju mest en transportsträcka... Boj är ett glesvävt ganska grovt tyg som är lite ruggat. Mig veteligen är det i bomull eller ull, men dessvärre vet jag inte var det går att få tag på :-S

Pysselfarmor sa...

Det måste vara jätteroligt att få sådana historiska dokument. Ja Kerstin skickade dem verkligen till rätt person också! Du värdesätter ju detta.

Unknown sa...

Hej! Jag är en broderiintresserad skräddare som läser din blogg ofta med stort intresse. Boj är ett ganska grovt och löst vävt ylletyg (ibland bomull) som är ruggat men inte valkat som vadmal är, det användes ofta som foder till uniformer. Jag använder det som foder till karolineruniformer :). Namnet är från början ett franskt låneord som ska ha betytt brun.
/Sara Lundgren.

Karin sa...

härligt, tack för svar!
jag tänkte inte använda det, blev mest nyfiken.

Marias garnhändelser sa...

OJ Vilka vackra vantar...dem blev jag sugen på att göra:-)