tisdag 16 juli 2013

VÄRMLANDSTUR

I helgen var vi på en minitur till Värmland. Den främsta anledningen var att gå på Västanåteatern och se Nils Holgersson. Jag var där 2007 och såg En herrgårdssägen, en av de bästa teaterupplevelserna jag haft. Årets uppsättning var inte långt efter.


Man fick såklart inte fota under själva föreställningen, men en stor del av deras pjäser är dräkterna. Jag bara satt och njöt av alla fiffiga lösningar, vackra tyger och fantasifulla masker. Man kan också titta på tidigare års dräkter i en permanent utställning de har. Här från Gösta Berlings saga.



Dagen efter tillbringades i Karlstad. Vi tog oss till second hand-butiken Tidens Melodi, efter ett tips jag fått. Jättefin lokal fylld med vackra kläder, en del väskor och smycken. Tyvärr lite över min budget, men man kan ju njuta av att bara titta på allt fint.



Jag köpte en brosch iaf. Har nån slags ambition att bli "en sån där som bär brosch".


Sen var vi på Lars Lerin-museet Sandgrund. Man blir lite lätt matt inför den där mannen. God kaka hade de där också, vi satt på den stora altanen utanför och njöt av vädret och Klarälven. På kvällen satt vi på en uteservering och njöt av raggarna som drog förbi, varv efter varv. Det hör liksom till.


We went to the region Värmland this weekend, to see a play, visit a nice vintage shop and an art museum. And have some cake.

5 kommentarer:

Rva Pioni sa...

Tykkäsin... jag tyckte.

Unknown sa...

Those dresses look great and the cake...so yummy
It looks you enjoyed a lot!

Anonym sa...

Men Karin, tänkt om vi kommit iväg till Karlstad från fritidshuset den tisdagen, vi kom iväg fredag 19/7 istället och såg så klart Lars Lerins fantastiska tavlor. Jag lever på det ännu. Karlstad är ett obligatoriskt besöksmål på sommaren. Hade inte trott mina ögon om jag mött dig på museet. Sommarhälsningar från din vävelev Kerstin

Karin sa...

Kerstin: vad roligt det hade varit att träffas där! Vi gillade museet jättemycket, både konsten och själva huset. Hoppas du mår bra och att vävningen går framåt :)

KerstinAb sa...

Huset är ju en gammal sunkig dansrestaurang så nu har det nog bättre rykte. Och Lars fantastiska akvareller på det fantastiska pappret har jag kvar i närminnet ännu. Jag mår bra = 5 v semester. Väver fortfarande på mina 4 trasmattor med färger från naturen, puh, snart klar med matta 3 sedan blir det något nytt i vävstolen. Sedan väver jag ett gardintyg i vitt med blåa och silvriga ränder i min bordvävstol. Och i en vävram testar jag ryauppsättningar. PUH. I höst/vår ska jag gå en kortkurs på din gamla skola, Textil formgivning, längtar dit.