torsdag 18 juli 2013

KLÄNNINGAR, KLÄNNINGAR, KLÄNNINGAR

Som ni kanske vet har jag nästan alltid klänning. Om jag inte har kjol då förstås. Hittills har jag bara sytt några av dem själv, fast kanske blir det ändring på det nu.


Jag blev nämligen så inspirerad av Emelie, som har bloggen Vem pysslar?, och hennes braiga modeller på kläder och beskrivningarna av dem. Den här blusen t ex, det ser så lätt ut!


En annan stor inspirationskälla är Lina OJ, som jag köpte en klänning av förra sommaren. Hennes modeller är precis i min smak och hennes tyglager är som bekant en avundsvärd guldgruva.


Någon bloggläsare kanske minns mitt försök att sy en klänning från Pip Lincolnes bok Sew La Tea Do och att det mest var problem med det projektet. Nu gav jag mig hursomhelst på att sy en annan modell från samma bok, The Too Cute Tunic Dress. Det var en mycket mer positiv upplevelse! Några få justeringar, som att ta in livet lite, göra kjolen längre och med mer vidd, var allt som behövdes.


Jag sydde i fickor och gjorde dessutom hällor för skärp. Tyget med paraplyerna har legat och väntat på rätt tillfälle i tygskåpet. Köpt på Ohlssons tyger.
Sen sydde jag en till av ett trasigt IKEA-lakan, av bara farten. Fast med kortare ärm.



Så ser den ut på. Det känns som jag hittat den perfekta klänningsmodellen som kan varieras enkelt med små medel. Så det kan mycket väl bli fler! (Inte för att jag behöver fler klänningar egentligen... eller, jag behöver en större klädkammare.)

Sen var jag inne på fotografen och loppisfantasten Karin Lindroos' blogg och såg en otroligt fin Marimekkoklänning som hon hade på sig. Gud, en sån skulle jag vilja ha! (Ni får scrolla rätt långt ner för att hitta den, eftersom hon lägger upp så många bilder.) Men en sån lär jag ju aldrig lägga vantarna på, så jag sydde nåt liknande.


Fast med breda axelband och en randig ficka istället för det där tvärrandiga partiet på kjolen. Men man ser inspirationen lite grann va? Grundmodellen är fortfarande den från Sew La Tea Do.

Dresses, dresses, dresses! I've made a few recently, inspired by other bloggers. The pattern is from Pip Lincolne's book Sew La Tea Do, but I've made a few different alterations in order to make them fit better.

1 kommentar:

Emelie sa...

Så fint att du blir inspirerad, Karin, tack för berömmet! (: Och alltså den där gula klänningen du sytt, så himla himla fin!