torsdag 2 maj 2013

BLEKINGESÖMMEN

Det fanns som sagt en hel massa inspirerande slöjd på Slöjdhuset i Ronneby. Jag passade på att fota Blekingesömmen extra noga.


Det här broderiet, fick jag berättat för mig, var det en nu levande kvinnas mamma som gjort och lämnat in till en inventering någon gång i mitten på förra seklet. Men de blev inte godkända, eftersom de var sydda i för milda färger. Det är ju så en häpnar... Så otroligt fint och perfekt sytt, det är tur att de där pekpinnarna inte finns kvar idag i samma utsträckning.



Tydligen skulle det här vara mer "korrekta" färger, som sedan bleks. Jag gillar mest hur det stora bladet längst ner är sytt med både gult och blått.


De här kuddarna är båda otroligt fina, var och en på sitt sätt. Visst får man lust att göra sin egen tolkning?


Jag fick också titta på delar av den stora samling av broderier, mönster och dräktdelar (+ mycket annat) som fanns på plats i Slöjdhuset, men då hade jag inte kameran redo. Kan bara säga att det var imponerande.

Some examples of the traditional embroidery in Blekinge, with its typical flowers and birds in pink and blue (and sometimes yellow). This was just a small part of the collection they had at Slöjdhuset in Ronneby.

1 kommentar:

Elisabeth Palmqvist sa...

Det måste ha varit spännande att få se broderierna på plats. Av bilderna att döma ser de väldigt fina och inspirerande ut.