tisdag 9 november 2010

SNART ÄR DET JUL


Nej jag vet, det har inte ens varit första advent än, men julen är tydligen något som ska planeras i god tid. Jag läste ett skräckexempel i en inredningstidning om en kvinna som redan i september valde "tema" för årets jul och sen satte igång att dekorera hemmet. Det kan dock vara bra att vara ute i god tid om man vill få en julduk handbroderad innan den 24:e.

Och det är ett jobb som jag glatt tagit på mig, att sy den här mönstersatsen från Marks & Kattens till en annan. Men ju mer jag syr desto mer undrar jag hur de har tänkt. Jag förväntade mig liksom lite mer av ett så erfaret och erkänt företag. Varför varför ska man sy dubbla rader stjälkstygn runt konturen, när man kan sy kedjestygn istället? Det ser nästan likadant ut men tar hälften av tiden.


Och att sy såhär långa stygn i plattsöm, med moulinégarn dessutom, är bara vansinne. Det ser inte snyggt ut nu och kommer inte göra det efter första tvätten heller. Ska man kontakta deras kundtjänst med klagomål? För tillfället sväljer jag förtreten och syr vidare, men se det som ett tips how-NOT-to.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nu blir jag lite nyfiken, jag som inte är så broderivan än... (Inte total nybörjare, men inte på långa vägar skicklig och fullärd.)

Hur skulle du ha sytt hjärtat i plattsöm istället, om du hade fått välja? Så att man vet hur man undviker misstag...

med nål och tråd sa...

Vadå brodera upp mönstren innan de säljs? Det är väl bara att skapa ett mönster i datorn o sen köra på?!

Karin sa...

jag kanske var lite otydlig? det är alltså en färdig materialsats från Marks och Kattens, som en kvinna köpt av dem och som jag broderar åt henne eftersom hon inte vill/kan själv. en av deras juldukar alltså, som inte jag har gjort mönstret till.
men hade jag gjort något liknande skulle jag nog snarare välja schattérsöm eller bara sy konturerna, alternativt göra mindre hjärtan med plattsöm. ju längre stygn desto mer garn som hänger löst och desto lättare kan det fastna i något.

Anonym sa...

Man måste ju inte följa beskrivningen!

Karin sa...

helt sant. men kunder kan vara petiga. det är inte alltid fria tolkningar uppskattas, även om man "vet bäst". skulle jag göra den till mig själv skulle den se helt annorlunda ut! det kanske skulle vara ett roligt projekt: köpa mönstersatser och sy dem helt annorlunda?!

Mylla sa...

jag tycker dessutom att kejdesöm är en av de enklaste sömmarna att få snygg och jämn.. så jag håller med dig att det är konstigt! Har du nån beskrivning på shattersöm, blev nyfiken på vad du menar..... det är det där med namn på saker och ting, jag som dessutom pysslar med medetid, där många källor som man använder är på engelska, kan bli lite extra begreppsförvirrad...

Karin sa...

jag har inte kunnat hitta vilken som är den rätta översättningen till engelska (kollade Wikipedia lite snabbt), men du skulle säkert känna igen den om du såg den. kolla mitt inlägg om Blekingesöm, i den blåa nejlikan som är sydd på rött tyg är det schattérsöm! lovar att göra ett ordentligt inlägg och visa tydligt snart :)