tisdag 26 juni 2012

BRODERISPÄNNING

Det var dags att spänna den färdigbroderade stora rävkudden, så jag tänkte ge lite tydliga tips om hur man går tillväga.


1. Använd en ganska hård träskiva. Det är viktigt att häftstiften sitter spända ordentligt. Sätt stift i hörnen först, sen några däremellan.


2. Fyll sedan på med stift tätare. Jobba lite över hela tyget, nere i ena hörnet, uppe i andra, lite på ena sidan osv. Då får man jämnare spänning än om man börjar i ena hörnet och går hela vägen runt.


3. Sträck ut tyget lite med fingrarna så att det blir rakt mellan stiften.


4. Det kan vara bra att hålla sig till kanten på träskivan, så att man spänner tyget ungefär lika långt från sidorna. Fast jag brukar inte vara superpetnoga.


5. Ungefär såhär tätt ska häftstiften sitta, så det går åt en del. Och man får ont i tummen, men det är det värt. Broderiet var ganska så skrynkligt efter att jag broderat klart och haft det nerknölat i en tygpåse mellan varven, men bara efter den här uppspänningen blir det slätt. Lägg sedan över ett fuktigt lakan och låt torka så håller det sig slätt efteråt också. Ta bort häftstiften med hjälp av en tesked.
Jag gjorde det här hemma hos mina föräldrar, som har den här bra träskivan, och där hittade jag också det här lilla tidiga alstret: en pytteliten doftpåse med ballonger som låg i linneskåpet. Jag kanske var 8-9 år när jag sydde den.


Some tips on how to get your woollen embroidery all straight and nice: pin it to a wooden board with thumb tacks. You'll need lots of them and your thumb will go numb, but the result is like magic. Put a wet cloth over it and leave to dry, then remove the thumb tacks with a spoon and your embroidery is ready to be turned into a pillow or something. I also found this little cross stitch lavender pillow in my parent's linen closet. I must have been about 8 or 9 when I made it. Pretty balloons.

3 kommentarer:

Pysselfarmor sa...

Supertack för tipset!

Tänk om du hade kunnat se "in i framtiden" en sekund då du satt och broderade ballongerna....
:-))

EvaL8 sa...

Hej. Jag spänner upp på samma sätt men har en tretex-skiva och knappnålar. Använder samma skiva till stickat också. Skivan har varit med i mer än 30 år och behöver snart bytas ut. Får nog börja på ett broderi nån dag...

Halmoxen sa...

Det är mycket jobb, förstår jag, men det blir riktigt fint efteråt. Och vilket fantastiskt broderi; fåglarna i mitten är ju alldeles underbara. Du har verkligen en jättefin blogg.