lördag 2 juli 2011

LÅNGSAMHETENS LOV

Igår öppnade utställningen Slow Craft på Engelska Magasinet i Rejmyre. Den är ett samarbete mellan hemslöjdskonsulenterna i Stockholms, Sörmlands, Östergötlands och Gotlands län och visar några av de länens skickligaste slöjdare. Jag blev väldigt glad att komma med och ser mycket fram emot att se utställningen senare i sommar (jag kunde inte vara med på vernissagen tyvärr). Om ni är i närheten är det verkligen värt ett besök. Då kan ni se hela den här till exempel:


Man ska även kunna köpa föremålen i en webshop som öppnar i mitten av juli. Så om nån känner att de har lite pengar över är det bara att lägga in en beställning på en tröja!

6 kommentarer:

Iréne JB sa...

Bor bara ca 3 mil från Rejmyre, så dit ska jag nog kunna ta mej. Läste om utställningen i vår tidning och konstaterade att den definitivt är värd ett besök. Ska bli kul att få se dina alster live.

ylva sa...

vad kul , hoppas att det kommer många och tittar och köper :-) Mycket tänkvärt förra inlägget om klädkonsumtion. har en dotter som fastnat lite i detta, men ett litet plus är att hon faktiskt köper på secondhand ibland

Fanny sa...

Din blogg är så himla fin! Och din bok med, den står på min önskelista över böcker.

Jag har en fundering. Jag har inte gjort många broderier i mitt liv men nu ska jag göra en bonad till en vän. Har du några tips? Broderityp, material med mera.

/Fanny

HannasHörna sa...

Hej hej!

Det låter ju väldigt intressant. Frågan är var Rejmyre ligger:) Jag får gogla helt enkelt. Ditt förra inlägg var verkligen tänkvärt.

Mvh/Hanna

Karin sa...

Rejmyre ligger mellan Katrineholm och Finspång, typ. Det ska nog gå att hitta :)

Fanny: tack, va roligt att höra! Bonad, hm... det lättaste när man är nybörjare är att sy på bomull eller linne. Då kan du nämligen rita upp ett mönster på papper (eller sno nånstans ifrån) som du lägger under tyget och ritar av. Ska man brodera på ett ylletyg är själva mönsteröverföringen svårare och då är det lätt att fastna redan där. Vad gäller garner kan du sy med ungefär vad som helst, men kolla mitt inlägg om bomullsgarner som jag gjorde för några veckor sen så ser du vad jag brukar använda. Klippans broderilin är också kul att sy med och finns i en massa fina färger.
Annars kan jag bara ge tipset att öva, öva, öva och ha kul! Det är viktigare än resultatet. Lycka till!

Gila sa...

Var där i helgen och såg utställningen. Jättebra framställt och stilrent. Jag gillar´t! Är det du som broderat munkjackan?