tisdag 5 november 2013

FÄRDIGHÄNGT


I helgen var det vernissage för utställningen Broderi Nu! på Österåkers konsthall. Förutom undertecknad är följande med: Tabea Dürr, Kicken Ericson, Lillevi Hultman, Ane Löser-Sörensen, Jennie McMillen, Teresa Oscarsson och Renée Rudebrant. Ett fantastiskt sällskap!

När jag varit med på utställningar tidigare har det "bara" varit med en eller ett par grejer, ofta något jag gjort tidigare. Den här gången är däremot det mesta nygjort. Det var väldigt kul att jobba fram någonting som liksom bara fick hända, utan att det var så planerat. Efter ett tag visade det sig att jag jobbade med en livshistoria, om en påhittad kvinna vid namn Marta Olofsdotter. På första bilden har ni hennes ungdomsår och här under är det ålderdomen. Jag funderade mycket kring hur ett liv blir, särskilt när det inte blir som man tänkt. Om kärlek, förhoppningar, drömmar, broderi och hur en ensamstående kvinnas situation kunde se ut omkring förra sekelskiftet. Flera av de färdiga sakerna skulle jag vilja jobba vidare med och utveckla mer.


Det var en intensiv hängingsdag i torsdags, där jag borrade och spikade mig varm i den småkyliga lokalen (som tidigare varit ett stall). Helt plötsligt var det dags för lunch (precis när jag var klar) och sedan skjuts hem, så jag hann bara knäppa ett par bilder på det hela. Den som vill se närmare på sakerna, och de andras snygga verk, får allt ta sig till konsthallen!
 

Utställningen håller på t o m 1/12.

8 kommentarer:

Unknown sa...

Looks great, and working with one objetive is so inspiring...and knowing you are sharing with so talented people...wow...incredible

KKvinneblogger sa...

Gratulerer! :)

Emileitha/Tarja sa...

Mycket fint du broderat

Karin sa...

Fantastiskt fint!

Kerstin sa...

Kanske du träffade min svägerska, Lena Fredholm där? Jag ska försöka hinna med att se utställningen som jag är mycket nyfiken på. Ser mycket spännande ut.

Unknown sa...

Så mycket fint! Önskar att jag hade bott närmare....

Anonym sa...

Hej!
Hittade din blogg då jag läste om din nya bok på Ad Libris. Härligt, har bokmärkt den för att kunna följa med!
Du får gärna, om möjligt, lägga ut fler bilder från utställningen, för jag kan nog tyvärr inte åka o se den härifrån Finland.
Men kommer att följa med bloggen, DET kan jag!
Har din första bok, o har broderat en del, inspirerad av dig. Kanske jag sänder dig ngn bild på nåt alster, bara jag fotat.

Lycka till med utställning o allt annat kreativt!

Mvh, Siv från Ingå i södra Finland

Karin sa...

Tack! Vad glad jag blir att ni gillar det :)