onsdag 14 juli 2010

APPLIKATIONER



Nuförtiden verkar många tro att applikation bara är nåt man har i sin Iphone. Och visst finns det en teknisk term på engelska som heter application software... men för oss svennar borde termen betyda det typ av broderi man gör genom att sy fast mindre tygbitar på en större.

För applikationer kan ju vara så snyggt! Flera av mina skolkamrater på HV gjorde helt fantastiska arbeten, där de ofta kombinerade fritt broderi, eller maskinbroderi, med små och stora tygbitar. Själv gjorde jag bara ett försök under skoltiden, som jag väljer att inte visa här... det var nog en av de grejer jag var minst nöjd med under tre års studier, om vi säger så. Men skam den som ger sig.

Man behöver ett grundtyg, gärna stadigt, som är större än det färdiga broderiet. Jag har först broderat konturer med efterstygn. Applikationerna klipps ut med en vass tyg- eller broderisax, lika stora som man tänkt sig.


Man behöver alltså inte vika in någon kant, även om det tyg man valt kan fransa sig. Istället syr man ganska täta stygn vertikalt mot tygkanten, det räcker. Se till att undertyget inte drar ihop sig.


Sy eventuellt på lite pärlor.

Man kan göra text med hjälp av en lång tråd som sys ner med läggsöm.




Nu får den ligga till sig i väntan på rätt ram. En rosa ram.

1 kommentar:

gunnelsvensson sa...

Den här gillar jag jättemycket!